Goodiebox wil €30 miljoen ophalen

Goodiebox wil €30 miljoen ophalen

Met 150.000 leden in negen landen doet Goodiebox het bepaald niet onverdienstelijk. Toch staat het merk dat beautyproducten levert op abonnementsbasis naar eigen zeggen pas aan het begin van een enorme groeiversnelling. Country Manager Benelux Mieke Jansen: “Om verder op te schalen, is het ons doel om de komende maanden dertig miljoen euro op te halen.”

Het van oorsprong Deense Goodiebox is amper twee jaar actief op de Nederlandse markt, maar wist hier binnen een half jaar uit te groeien tot marktleider. En dat terwijl uitbreiding naar Nederland niet direct op de agenda stond. Mieke: “Ik vond het zo’n tof concept dat ik de oprichter heb benaderd via LinkedIn. Een paar dagen later dronken we koffie op het hoofdkantoor in Kopenhagen.”

Binnen een paar dagen sprak ik met de oprichter.

Binnen twee jaar ruim 33.000 Nederlandse leden

In de maanden die volgden werkte Mieke een tijdje in Denemarken om het bedrijf beter te leren kennen, stelde ze een Nederlands team samen en bereidde ze de lancering voor. In februari was de Nederlandse tak een feit en sindsdien gaat het hard. Inmiddels heeft Goodiebox ruim 33.000 leden in Nederland en 15.000 in België, waar het sinds begin vorig jaar actief is.

Mieke vertelt dat er de afgelopen twee jaar ook genoeg leermomenten zijn geweest, bijvoorbeeld toen er van een gezichtsmasker een batch was die een blauwe gloed achterliet op de gezichten van de leden. “We hebben hen hier meteen over geïnformeerd en alles op alles gezet door niet alleen een nieuw product te sturen, maar de box tevens te voorzien van snoepjes en een kaartje met onze verontschuldigingen.”

Spannend was het wel, want het gebeurde toen Goodiebox hier slechts drie maanden actief was. “Verrassend genoeg reageerde iedereen hier heel goed op. Bij zulke dingen denk ik altijd: wat zou ik doen als ik dit product cadeau had gegeven aan mijn beste vriendin Els. Dan zeg je ook niet dat ze de volgende keer vijf euro korting krijgt, dus dat doen we ook niet bij onze leden.”

Tekst gaat door onder de foto.

Goodiebox

‘We streven nu nog niet naar winst’

Goodiebox lanceert regelmatig initiatieven om het verhaal achter het merk te vertellen. Zo is het bedrijf onlangs een podcast gestart, die in het teken staat van de zelfontwikkelde term be yourselfish. “Veel vrouwen maken van zichzelf geen prioriteit en vergeten de me-time te pakken die ze nodig hebben”, verklaart Mieke.

Goodiebox wil haar leden handvaten geven om weer op te laden. Dit doet het merk onder andere met de producten – maandelijks gerelateerd aan een ander thema – de eerder genoemde podcasts en een pop-upstore waar een bepaald onderwerp centraal staat.

Lang niet alle initiatieven die Goodiebox lanceert, zijn erop gericht om onderaan de streep zo veel mogelijk geld over te houden. “In enkele markten zijn we al winstgevend, maar in Nederland is dat nu nog niet het streven. Als we hier eind dit jaar winst maken, is dat vroeg genoeg. Momenteel zijn we vooral gefocust op groei en zo goed mogelijk inschatten waar onze doelgroep behoefte aan heeft.”

Eerst Amerika veroveren, dan Azië

Om in het gewenste tempo te kunnen opschalen, heeft Goodiebox al diverse investeringen opgehaald. De eerste kapitaalinjectie stond in het teken om de groei in Denemarken te vergroten en te lanceren in Nederland. De tweede investering werd gebruikt om het merk uit te rollen in Noorwegen en België. De daaropvolgende was voor uitbreiding naar Zweden, Finland, Duitsland, Oostenrijk en Zweden.

De komende investering – die met dertig miljoen euro het meest omvangrijk is – staat in het teken van groei in Europa en de uitbreiding naar Amerika en Azië. “Eind dit jaar willen we marktleider zijn op de Europese markt, maar uiteindelijk hopen we natuurlijk op een wereldwijde succesformule.”

We willen wereldwijd marktleider zijn.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten