menu

GfK: ‘extra groei ecommerce door failliete winkels’

Gezamenlijk gaven we 9,53 miljard euro online uit in de eerste helft van dit jaar. Een groei van 17 procent ten opzichte van vorig jaar. En volgens marktonderzoeker GfK komt dat met name door de recente faillissementen van een aantal grote retailers.

De Thuiswinkel Markt Monitor verschijnt elk kwartaal en in de meest recente editie komt naar voren dat het aantal online bestedingen in de eerste zes maanden van dit jaar is gegroeid met 17,2 procent om uit te komen op 9,53 miljard euro. Daarvan ging 5,10 miljard naar de aankoop van producten en de resterende 4,44 miljard werd uitgegeven aan diensten zoals vliegtickets en verzekeringen.

Vooral in de periode april tot juni werd er flink geld uitgegeven in webwinkels. In het eerste kwartaal was er weliswaar een groei van 13,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, in het tweede kwartaal was er een groeipercentage van 21,8 procent waarneembaar.

De grootste procentuele groei was te vinden in de speelgoedbranche (+49%), maar ook schoenen en lifestyle deden het met een toename van 45 procent niet slecht. Deze sterke stijging van online uitgaven komt volgens GfK door de recente faillissementen van een aantal grote winkels die bepalend waren in de winkelstraat. “We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod. Dit effect is vooral goed terug te zien in segmenten als IT en fashion.”

Failliete webwinkels

Nu zijn er inderdaad wat grote winkels failliet gegaan de afgelopen tijd. Denk aan MS Mode, V&D, Mitra en Scheer & Foppen. Maar veel van dit soort retailers hadden of hebben ook een webwinkel. Wij maakten een handig overzicht van failliete webwinkels.

Thuiswinkel Markt Monitor Q2 2016

Tags

Reacties