Gemiddelde conversie percentage

gemiddelde conversieAls er een onderdeel is die webwinkeliers, groot of klein, weet te frustreren dan is het wel het conversie percentage.  Waarom kopen al die bezoekers toch uiteindelijk niet? En wat hebben andere webwinkels eigenlijk voor gemiddelde conversie?

Nadat een webwinkel is opgeleverd ga je op zoek naar traffic. Het is heerlijk om te zien dat al je bezoekers lekker door je webwinkel heen klikken en van alles bekijken. Tenminste, in het begin. Als daarna blijkt dat de gemiddelde kijker alleen kijkt, maar niet koopt, is de lol eraf. Waarom kopen ze nou toch niet?

Het percentage van mensen die uiteindelijk iets koopt wordt ook wel het conversie percentage genoemd. Met conversie geven we zo aan welk percentage dus een echte klant wordt. Bij beginnende webwinkels is het niet vreemd als het percentage achter de komma is. Tenminste, dat is als je niet al je familie en vrienden zover hebt gekregen om je te steunen door uit liefdadigheid iets bij je te bestellen.

Met welk percentage startte jij met je onderneming? Nadat de eerste golf van bekenden voorbij was geweest en het echte werk dus kon beginnen? Het behalen van een goede conversie is dé echt lastige stap in het succesvol ondernemen met een webwinkel.

Het gemiddelde conversie percentage

Goede webwinkels waar de eigenaar kan leven van de inkomsten hebben vaak een gemiddelde conversie percentage dat schommelt tussen de twee en vijf procent. In 2009 bleek het in Amerika op 3,4%. Met dit conversie percentage behoor je tot de webwinkels die langzaam kunnen gaan denken aan serieuze marketing. Als je weet dat van de komende honderd bezoekers je vijf nieuwe klanten krijgt, en weet wat je marge is op deze vijf klanten, weet je ook wat je maximaal uit kunt geven aan de volgende honderd bezoekers.

Toch zou je uiteindelijk geen genoegen moeten nemen met simpelweg twee, of zelfs ruim drie procent. Je kunt er nu op bouwen en je webwinkel is zojuist levensvatbaar verklaard, maar vanaf daar begint het conversie ratio optimaliseren pas echt. Wat het conversie percentage is dat jij na wilt streven is afhankelijk van je branche, en eigenlijk zul je er nooit tevreden mee zijn. Neem nu de top conversies van Amerikaanse webwinkels in maart 2009. Daarvan had de beste een ratio van 50%!

Is 50% jou nog niet gelukt? Hierbij dan vijf tips om de conversie van jouw webwinkel te verbeteren.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten