‘Gelukkig hebben wij PostNL!’

Nic. Oud: 'Gelukkig hebben wij PostNL!'De logistiek tussen jouw webwinkel en je klant is bijzonder belangrijk. Zeker met de marges die online soms gehanteerd worden, is het van belang dat er niets misgaat. Wij interviewden Coert Knijnenberg van Nic. Oud om te vragen hoe dat nu gebeurt, hoe betrouwbaar PostNL is, en waar we heengaan op het gebied van (webwinkel)logistiek.

Nic. Oud wordt binnen de wereld van de ecommerce steeds bekender als fulfilment-speler. Momenteel maken zo’n tachtig webwinkels gebruik van zowel het magazijn als de verzendoplossingen van de organisatie, en dat aantal groeit. Maar van oorsprong is Nic. Oud een direct mail-organisatie. Per jaar verstuurt de organisatie zo’n 170 miljoen poststukken en pakketten.

Nic. Oud groeit enorm in fulfilment. Zal dit intern de direct mail verdrukken?
Misschien, maar in ieder geval niet op de korte termijn. Onze tak van direct mail groeit ook nog steeds. Ik ben zelf verantwoordelijk voor fulfilment en als het aan mij ligt wordt het fulfilment-gedeelte ooit groter dan direct mail. Maar wanneer dit is en of ik dat zelfs mee zal maken? Geen idee. Het een sluit trouwens het andere niet uit. Integendeel. Door onze volumes met de direct mail-activiteiten kunnen we zeer efficiënte en een betaalbare dienstverlening bieden op het gebied van fulfilment. En juist door de groei van webwinkels verwacht ik dat de direct mail ook weer verder kan groeien. Zodra webwinkels daar de kansen van gaan inzien.

De kansen van folders en post?
Nou om te beginnen met die eerste, ja. Internetspelers verwijten offline spelers wel eens te weinig buiten hun eigen kaders te kijken maar andersom gebeurt precies hetzelfde. Grote retailers versturen enorme hoeveelheden aan folders. Geloof mij, dat hebben ze door en door getest en blijkt keer op keer enorm succesvol. Webwinkels doen er om de een of andere reden niet aan mee. Die spenderen liever tientallen duizenden euro’s aan Google dan dat ze een foldertje proberen. Dat vind ik wel eens vreemd om te zien.

Mijn recente blog waarin ik zeg dat Netwerk VSP zijn folders niet kan verkopen, klopt dus niet?
Ik heb dat bericht niet gelezen, maar Netwerk VSP doet prima zaken. Naast deze organisatie verstuurt PostNL zelf trouwens ook steeds meer folders. Bij PostNL zelf kun je soms wat gerichter te werk gaan. Er hangt dan natuurlijk wel een ander prijskaartje aan.

Met 170 miljoen poststukken zul je aardig veel contact hebben met PostNL. Dagelijks?
Dagelijks contact heb ik zelf niet maar ik kan niet ontkennen dat we veel contact hebben met PostNL. Deze organisatie is erg belangrijk voor onze dienstverlening, en wij natuurlijk weer voor hen. Overigens hebben we binnen Nic. Oud zelf wel continu contact. De volumes die Nic. Oud draait zijn zo groot dat PostNL in huis is komen zitten. Letterlijk, ze huren een stukje ruimte en hebben daar eigen mensen staan. Mensen die bij PostNL op de loonlijst staan, werken in het magazijn van Nic. Oud om daar de enorme hoeveelheid post, folders en pakketten te verzorgen. Je kunt dus wel stellen dat de lijntjes zeer kort zijn.

De bedrijfsprocessen zijn dus aardig op elkaar ingespeeld?
Dat is tot in details geoptimaliseerd, daar kan geen licht meer tussen. Mochten we daar wel ruimte ontdekken dan zullen we daar dezelfde dag nog werk van maken.

Dus die Same Day Delivery die Coolblue nu start….
Ja, die kan Nic. Oud ook aan haar klanten bieden. Ik heb daar bij enkele klanten ook wel over geïnformeerd. Het is alleen de vraag in hoeverre klanten dat wensen. Bij een vaatwasser is het misschien belangrijk dat die dezelfde dag al voor de deur staat en daar wil de eindgebruiker ook wel wat extra voor betalen, maar bij kleding is ook de prijs enorm belangrijk en dan is het toch in veel gevallen beter om het de volgende dag te leveren. Of op een dag of tijdvak naar keuze van de klant, want ik ben ervan overtuigd dat dat sneller zal doorbreken.

Maar daarin gaan we aardig ver. Bij pakketjes die door de brievenbus passen, kunnen wij tot zeven uur deze nog met de postverzending meeleveren. Daarna kan het tot negen uur via pakketservice. Dit zijn diensten die we ook kleinere webwinkels prima kunnen aanbieden tegen een goede prijs. Als het later wordt dan is het lastig contractueel vast te leggen maar een bestelling om vijf over negen gaat meestal ook nog wel mee. We leveren graag wat extra’s, zolang dit mogelijk blijkt met onze partners als een PostNL.

Over PostNL gaf je onlangs aan: ‘Ondanks natuurlijk soms wat gezeur, mogen we in onze handen wrijven in Nederland met een bedrijf als PostNL’. Leg uit?
Ja dat klopt. PostNL is kwalitatief een van de beste postbedrijven die er is in de wereld. Als wij kijken naar de landen om ons heen, dan hebben wij geluk gehad in Nederland. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets misgaat bij PostNL, of dat de kwaliteit niet onder druk staat. Het klopt dat de kwaliteit de laatste tijd niet is verbeterd in vergelijking met enkele jaren geleden. Met verschillende ontwikkelingen die PostNL nu doormaakt ben ik ook niet altijd even blij. Maar de achterliggende gedachte begrijp ik wel. Er moet wat veranderen.

Als je met zo’n 85% marktaandeel marktleider bent in een branche, en vanwege die dienstverlening een van de grootste werkgevers van ons land bent geworden, dan raakt het je organisatie flink als deze markt tegenwoordig jaarlijks met een procent of tien krimpt. Dat gaat niet naar een concurrent waar je het weer terug kunt winnen, maar het verdwijnt gewoon. We zijn anders gaan communiceren. Dus is het logisch dat PostNL gaat reorganiseren of probeert te vernieuwen in de breedte.

Hoe ze dat doen of wat de gevolgen daarvan zijn, daar kunnen we over discussiëren maar laten we het vooral wel in perspectief zien. Want wij zien het aantal foutmeldingen nog altijd niet noemenswaardig veranderen. We hebben in Nederland een internationaal prijzenwinnend postbedrijf. Zowel op het gebied van innovatie als met de kwaliteit die ze leveren. En ook na de reorganisaties zal PostNL een van de beste postbedrijven zijn die er bestaan. Daar ben ik van overtuigd.

En hoe ziet Nic. Oud er zelf dan uit? Jullie hebben nu printers staan en creëren daarmee je eigen werk rond direct mail. Over tien jaar zijn die vervangen voor 3D-printers en leveren jullie niet alleen fulfilment maar ook de productie voor webwinkels?
Ha! Persoonlijk vind ik dat een geweldige ontwikkeling die ik op de voet volg. Het zou wel eens de toekomst kunnen zijn, ja. Maar zakelijk gezien, zijn we daar nog niet mee bezig. In onze investeringsplannen worden 3D-printers helaas nog niet genoemd. Het past trouwens inderdaad wel in het plaatje van Nic. Oud, dus wie weet!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten