menu

Geen NMa onderzoek prijzen webwinkels

Volgens de Thuiswinkel Organisatie zouden webwinkels gedwongen worden bepaalde prijzen te handhaven. De NMa was ingeschakeld om een onderzoek te doen maar krijgt onvoldoende bewijs waaruit prijsafspraken zou blijken.

Geruchten zijn er al jarenlang. Producenten of leveranciers zouden bang zijn om de huidige fysieke markt te verliezen als de online wereld te snel zou groeien. Door hoge overheadkosten die sommige offline winkelketens moeten dragen willen zij liever niet prijsvechten met online webwinkels. Zo wordt gedacht. Leveranciers en producenten zouden kiezen voor de grootste klant en mee willen gaan in deze prijsafspraken en enkel willen leveren aan webwinkels als deze aan bepaalde prijzen zouden vasthouden. Maar hiervoor is door de NMa blijkbaar onvoldoende bewijs gevonden om zelfs maar een onderzoek te starten.

Zonder deze bewijzen kan de NMa geen onderzoek starten naar eventuele prijsstrategieën van producenten of leveranciers. Webwinkels klagen bij de Thuiswinkel Organisatie dat ze een verplichte prijs moeten handhaven maar zodra de NMa om de hoek komt kijken worden er geen concrete bewijzen, namen of voorbeelden gevonden.

Webwinkels zouden bang zijn om met naam te getuigen volgens de Thuiswinkel Organisatie maar de NMa kan hier niets mee. Signalen hebben ze wel gevonden maar zodra iets verder wordt gezocht blijken er geen papieren of documenten waaruit blijkt hoever deze signalen dan precies gaan.

Een onderzoek zal er daarom niet komen.

Bron: Een artikel van auteur Andreas Udo de Haes op Webwereld.nl

Tags

Verder lezen