menu

Gebruikerservaring en content blijft hot

Terwijl in de Jaarbeurs in Utrecht de Thuiswinkel Vakbeurs wordt gehouden is in Amerika de retail denktank weer eens bij elkaar gaan zitten om over de toekomst van de online webwinkel branche na te denken. Spannende conclusies zijn er enkel niet echt te vinden.

De National Retail Federation, een echte Amerikaanse webwinkel denktank zat afgelopen week voor het zesde jaar bij elkaar om te praten over de toekomst van de branche. Normaal gesproken wordt hier weinig van naar buiten gebracht maar enkele onderwerpen zijn toch bekend geworden. Erg spannend zijn ze niet.

De crisis is overal. Ook bij deze denktank was de crisis het meest besproken onderwerp. Echt concrete afspraken voor de toekomst zijn er niet gemaakt. Sommige verwachten dat juist de ecommerce branche kan profiteren van de crisis. Anderen verwachten dat de economische teruggang zoveel angst bij mensen heeft gezaait en zoveel gevolgen heeft dat het nog jaren kan duren voor de markt weer op het oude nivo is.

Naast de crisis waren de trends eigenlijk nogal voorspelbaar. Gebruikerservaringen en gebruikerscontent blijven de trends, ook in het komdende jaar. Vooral voor grotere spelers zijn weblogs en trends als Twitter de kanalen waar een merk of imago gemaakt of juist kapot gemaakt kan worden.

Maar in Nederland is deze trend natuurlijk ook al langer te zien. Mijn hoop is dan ook dat de trends welke op de Thuiswinkel Vakbeurs meer inspirerend en innoverend van aard zijn. Wie is er geweest en durft wat te vertellen over zijn ervaringen? 

Reacties