‘Gebruik piektoeslag voor pakketpunt’

‘Gebruik piektoeslag voor pakketpunt’

Met de aankondiging van een lockdown tot 19 januari moeten veel winkels de deuren sluiten. Pakketpunten mĆ³gen openblijven, maar mogen geen andere producten verkopen. Dat is niet te doen en dus moet PostNL de door hen opgelegde ‘piektoeslag’ gebruiken om pakketpunten tegemoet te komen, zo stelt Marcel Landeweerd.

Het zijn moeilijke tijden voor veel retailers. Ze moesten het de laatste maanden al doen met minder omzet, maar met de gisteren aangekondigde lockdown moeten ze nu de deuren sluiten tot 19 januari. En tegelijkertijd ziet PostNL al haar records verbroken worden en het lijkt er op dat er alleen maar meer pakketjes verstuurd gaan worden. Veel aankopen worden de komende tijd namelijk online gedaan.

‘Dit wordt nog een flinke logistieke uitdaging’

Volgens Marcel Landeweerd van WebwinkelKeur wordt dit nog een flinke logistieke uitdaging. “Niet alleen zullen het aantal pakketjes nog verder toenemen, ook is het maar de vraag of alle pakketpunten in winkels open zullen blijven. De overheid heeft een overzicht gepubliceerd van de detailhandel die wordt uitgezonderd tijdens de lockdown. Zo mogen niet alleen supermarkten, apotheken en tankstations openblijven, maar ookĀ  ‘Servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten’. Alleen mogen die, zoals het nu bekend is, geen andere producten verkopen.

Pakketpunten blijven open, maar mogen – zoals het nu bekend is – niks anders verkopen.

Marcel vraagt zich dan ook hardop af of het voor elke ondernemer rendabel is om de deuren open te houden, enkel voor het afgeven van pakketjes en het aannemen van retouren. “Het runnen van een pakketpunt was al geen vetpot en het argument voor bijverkoop door klanten is met deze maatregelen compleet van tafel”, zo stelt hij. En wat ook nog meespeelt is dat wanneer pakketpunten zouden sluiten er nĆ³g meer druk komt te liggen op de al overbelaste keten. “Zowel consumenten als webshops moeten dan uitwijken naar de punten die wel open blijven.”

Piektoeslag gebruiken voor pakketpunten

De oprichter van WebwinkelKeur roept PostNL dan ook op de piektoeslag van 25 cent per pakket te gebruiken om de pakketpunten tegemoet te komen. “Zo zorgen we er samen voor dat het distributiekanaal overeind blijft en helpen we met elk pakketje de kleine middenstander.”

De piektoeslag is een toeslag die het logistieke bedrijf vorige maand in het leven riep om de kosten te dekken die PostNL moet maken om de feestdagendrukte aan te kunnen. Webwinkels met een PostNL-contract betalen van 20 november tot en met 31 december een kwartje meer per pakket.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten