Gebruik Klarna en AfterPay flink gestegen

Gebruik Klarna en AfterPay flink gestegen

Klarna en AfterPay worden in Nederland steeds vaker gebruikt om online aankopen mee te betalen. iDeal blijft natuurlijk heer en meester op dit gebied, maar de twee achterafbetaalmethoden lieten vorig jaar een flinke stijging zien. In 2017 is ook het aantal betalingen dat met de smartphone werd gedaan fors toegenomen.

Dit blijkt uit onderzoek van GfK naar de gebruikte betaalmethoden in Nederland. Vorig jaar werden er 202 miljoen online aankopen gedaan, wat een stijging is van 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor, toen er nog 173 miljoen online aankopen plaatsvonden.

Het merendeel van die meer dan tweehonderd miljoen aankopen gebeurde via iDeal, dat met 56 procent met afstand de meest populaire betaalmethode is. Het wordt op ruime afstand gevolgd door de creditcard, dat in 11 procent van de gevallen werd gebruikt.

Klarna stijgt 93 procent, AfterPay 65 procent

iDeal groeide vorig jaar nagenoeg net zo hard als de totale online markt en haar marktaandeel bleef dan ook vrijwel gelijk. Grotere groei was terug te vinden bij pintransacties (+41 procent) en PayPal (+28 procent), maar de grootste stijgers zijn toch wel de achterafbetaalmethoden Klarna en AfterPay. Het aantal online aankopen dat met die eerste methode werd afgerekend, steeg vorig jaar met 93 procent, terwijl het aantal met AfterPay betaalde aankopen toenam met 65 procent. Klarna en AfterPay hebben nu gezamenlijk een aandeel van 4,4 procent en dat is hiermee voor het eerst groter dan het aandeel van de traditionele achterafbetaalmethode acceptgiro (2,8 procent).

Achteraf betalen wordt dus steeds populairder. In de laatste drie maanden van vorig jaar heeft zo’n veertig procent van de online kopers wel eens deze betaalmethode gebruikt. Dit gebeurde vooral bij de aankoop van kleding, media/entertainment en schoenen. Daarnaast maakt 7 procent (vrijwel) altijd gebruik van de optie om pas te betalen nadat het product in huis is.

Aantal aankopen via smartphone stijgt met 72 procent

Het aantal online aankopen dat gedaan wordt met een smartphone is vorig jaar met 72 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, naar 25,7 miljoen. De smartphone had daarmee een aandeel van 13 procent vorig jaar, terwijl het in 2016 nog om een aandeel van 9 procent ging. Volgens het onderzoek van GfK zijn het vooral schoenen en lifestyleproducten, media/entertainment en food/nearfood dat procentueel vaak met de mobiel wordt afgerekend.

Vorig jaar had één op de drie online kopers bij minimaal een van hun online aankopen gebruiktgemaakt van een smartphone. Dit percentage is bij jongeren nog hoger (52 procent), terwijl het percentage bij mensen van vijftig jaar of ouder juist, met 16 procent, een stuk lager ligt.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten