menu

Gebruik jij beurzen al in je marketingplan?

Als webwinkelier zal je voornamelijk online je klanten vinden. Toch kan het geen kwaad om ook eens offline je gezicht te laten zien, of de offline wereld in jouw online uitingen mee te nemen. Mogelijkheden zijn er hiervoor genoeg, want alleen al in Nederland vinden er jaarlijks honderden vak- en publieksbeurzen plaats en zijn er duizenden vakspecialisten die van alles over jouw assortiment roepen.

Beurzen vormen een ideale manier om met je klanten in contact te komen. En persoonlijke communicatie werkt nog altijd het beste om de aanwezige band te versterken. In ons land is er voor elke branche wel een aantal beurzen te vinden. Voor verkopers van consumentenelektronica is er bijvoorbeeld de Huishoudbeurs, erotische artikelen presenteer je op de Kamasutrabeurs en voor kleding en accessoires is de Modefabriek de place to be.

Tips voor een succesvolle beursdeelname
Aan elke succesvolle beurs gaat een gedegen voorbereiding vooraf. Want naast het bepalen van de artikelen die je wilt presenteren, moet je ook nog eens zorgen dat jouw bedrijf opvalt tussen de honderden concurrenten. Daarnaast is het wel zo handig als mensen met behulp van een mobiel pinapparaat direct bij je kunnen afrekenen, moet je ervoor zorgen dat zowel je assortiment als je persoonlijke eigendommen veilig kunnen worden opgeborgen en heb je wellicht extra mensen nodig.

Ook herkenbaarheid is een belangrijk thema. Op een beurs is het vaak een drukte van jewelste. Materialen om de herkenbaarheid te verhogen zijn dus een must. Denk bijvoorbeeld aan een mooi en opvallend logo op de stand, aankleding in de huisstijl van je bedrijf en eventueel bedrijfskleding.

Nieuwe artikelen na beurzen extra populair
Laat je beurzen voorlopig liever even voor wat ze zijn? Ook dan doe je er goed aan om in ieder geval op de hoogte te zijn van de interessante bijeenkomsten voor jouw vakgebied. Want ook al ben je zelf niet present, de trends kunnen wel degelijk van invloed zijn op jouw verkoopcijfers. De orders van bepaalde artikelen kunnen enorm toelopen en dan is het wel zo prettig als je hierop bent voorbereid. Zo ontdekte Beslist.nl dat trendy schoonmaakartikelen tijdens de Huishoudbeurs extra populair waren. Dit was ook duidelijk te zien in de zoekresultaten, want al tijdens de beurs zag Beslist.nl een flinke toename in de zoekopdrachten naar schoonmaakinnovaties. Vooral elektrische ruitenreinigers en kruimelzuigers met V6-motor waren erg gewild.

Beslist.nl - SchoonmaaktrendsDit soort data kun je natuurlijk ook goed gebruiken in jouw online marketing-uitingen! Je webwinkel lijkt al snel actueel en bereikbaar door offline evenementen te gebruiken in jouw productteksten of afbeeldingen. De beursnamen kunnen in zoektermen soms ook populair zijn en daarnaast kunnen logo’s of beursnamen de conversie van producten versterken.

Grote winkelketens komen vaak met extra labels waarin gesteld wordt dat dat product als beste getest of de favoriete keuze is, bijvoorbeeld door de consumentenbond of een andere organisatie. Je zou zo’n zelfde soort label kunnen gebruiken door aan te geven dat enkele producten juist erg populair waren op de vakbeurs van jouw branche. Je zou kunnen vermelden dat ze daar getest zijn door een panel (als dat in een workshop is gebeurd) of de favoriete keuze van een bekende vakman zijn geweest.

Heeft jouw segment geen grote beurs of televisiepersoonlijkheid? Zelfs dan! De consument die een simpel cadeautje koopt zal een bepaalde gamespecialist misschien niet kennen, maar zelfs een onbekend gezicht met een grote duim en een simpele quote waarin hij zegt dat hij een specifiek product als zijn favoriet ziet, kan de populariteit al laten toenemen!

Tags

Reacties