Combined Shape menu

Gaat ecommerce op casino lijken?

Gaat ecommerce op casino lijken?Soms is online shoppen bijna een soort gokken en kan het zomaar eens zijn dat webwinkels steeds meer strategieën uit het casino gaan overnemen en toepassen op de klanten. Veel webwinkeliers maken al gebruik van verleidende en misleidende trucjes om de klant op de website te houden.Hoever kun je als webwinkel hierin gaan?

Het is Martin Lindstrom, schrijver van diverse boeken over marketing, die komt met de vergelijking. Nadat hij een kijkje achter de schermen heeft gehad bij een casino in Las Vegas, verdenkt Lindstrom de ecommerce-wereld ervan steeds meer slimme trucjes toe te passen om zo de klant vast te houden of zelfs terug te halen naar de site om alsnog die ene geannuleerde bestelling af te ronden.

‘Gambling’ zal volgens de auteur snel dienen als het primaire model voor veel webwinkels. Hij noemt als voorbeelden onder andere eBay, dat met een countdown-klok extra druk legt op de aankoop, en Gilt.com, dat de druk opvoert door een extra fantastische aanbieding te doen als je op het punt staat om je winkelwagen en de website te verlaten.

Casino

Eenmaal binnen nooit meer naar buiten
Dat er bij het casino veel tijd besteed wordt aan de inrichting is geen geheim. Zo vertelt Martin “I learned that slot machines with the highest win rate are always placed opposite the elevators. This is the area of major traffic and, as such, becomes an important display point, helping to retain gamblers on their way out. After all, there’s no better way to hold them than with frequent sounds of jackpot wins.

This is the object of the exercise. First, attract the guest. Then get them to spend as much time as possible inside the casino. Service areas like restrooms and restaurants are all placed at the back, drawing you into the elaborate labyrinth of slot machines and gaming tables. That ensures, as you head for the exit, that your path will be littered by the excited sounds of people winning, thus prompting you to reconsider leaving just as Lady Luck is arriving. They’re betting on you thinking the next win could very well be yours!”

Bij webwinkels is het niet veel anders. Op de voorpagina staan de mooiste aanbiedingen. Klik je op een, dan krijg je in veel gevallen gelijk gerelateerde artikelen te zien. Of aanvullende artikelen. En zelfs tot het afrekenen aan toe krijg je diverse impulsen om je winkelwagentje net iets verder te vullen. Gewoon korting is eigenlijk te simpel. Alleen de beste deal ooit is dan nog goed genoeg!

Spelen met prijzen
Niet alleen de inrichting van de webwinkel maar ook het aanbod zelf heeft wel wat van Las Vegas. Bij diverse sites die centbiedingen bieden, zoals vakantieveiling.nl, iBood of extremer nog, de echte centveilingen, is het duidelijk dat er een gok-element aan is toegevoegd. Bij een normale webwinkel verwacht je dit niet. Maar ook daar zijn prijzen zelden lang hetzelfde. Zeker webwinkels die zijn aangesloten bij diverse vergelijkingssites willen nog wel eens spelen met de prijzen. Soms wisselen ze dagelijks.

Het kan natuurlijk helpen als je (bijna) de goedkoopste bij zo’n overzicht bent maar klanten worden soms ook wel eens gek van al die wisselingen. Dat zal alleen maar erger worden als de wisselingen niet meer periodiek, maar geheel op maat ontstaan. Bijvoorbeeld juist bij het verlaten van een winkelwagen.

Hoe ver kun je gaan?
Nu is de vraag hoe en waar dit uiteindelijk zal eindigen. Zullen webwinkels echt heel bewust en misschien wel op zeer dubieuze wijze de klant ‘bedriegen’ om zo geld uit dienst portemonnee te kloppen? Bij een casino weet je als bezoeker vaak ook wel dat je gemanipuleerd wordt, ook al besef je misschien niet exact hoe. Maar je kán je er in ieder geval wel tegen wapenen.

Bij iets dat zich in principe louter online afspeelt, wordt het echter een heel andere kwestie, want met software en de modernste technieken is er zó veel mogelijk dat de consument dat allemaal niet of nauwelijks kan bevatten en zich er soms onmogelijk tegen kan wapenen. Waar het bij een casino vooral om psychologische trucjes draait, kan het bij webwinkels ook met behulp van softwarematige en ontraceerbare trucjes. De vraag is dan ook hoe ver webwinkeliers zullen en willen gaan om de eeuwige strijd om de klant te kunnen winnen van de directe concurrent.

Tags

Verder lezen

Reacties