Fulfilment-bedrijven

Fulfilment uitbesteden of zelf doen is een vraag die iedere (beginnende) webwinkelier moet zien te beantwoorden. Kies je ervoor om het te laten doen dan zijn er in Nederland tientallen fulfilment-bedrijven die je graag helpen. Hierbij een overzicht van tien populaire fulfilmentcentra.

Een fulfilment-center inschakelen

Voor een webwinkel is fulfilment absoluut een essentieel onderdeel binnen de logistiek. Want er moet meestal wel wat gebeuren voordat een pakketje kan worden bezorgd. Nu kun je natuurlijk heel veel zelf doen. Maar als je webshop hard groeit, is het enorm tijdrovend om elke dag alle orders vanuit je eigen magazijn te verwerken en op te sturen. Je kunt dan een fulfilment-center inschakelen voor je logistiek. Veel webwinkeliers kiezen ervoor om al dit soort werkzaamheden onder te brengen bij fulfilment-bedrijven.

Wil je jouw fulfilment uitbesteden? Een cut-offtijd van 23:59 en verzending met alle bekende vervoerders? Active Ants biedt hulp via robots en inpakmachines.

Overzicht van fulfilment-bedrijven in Nederland

Ben je op zoek naar een bedrijf om jouw fulfilment bij onder te brengen? Ecommerce News verzamelde tien populaire fulfilment-bedrijven waar je dit kunt doen.

Active Ants

Active Ants is één van de eerste fulfilment-bedrijven in Nederland die op grote schaal robots inzet voor de orderverwerking. Naast de logistieke dienstverlening kunnen webwinkeliers ook hun fotografie, klantenservice en betalingsafhandeling onderbrengen bij Active Ants. De logistieke duizendpoot is hiermee naar eigen zeggen één van de meest veelzijdige fulfilment-bedrijven. Het richt zich op spelers die jaarlijks minimaal vijfduizend orders verzenden.

Active Ants is opgericht in 2014, maar eigenlijk houdt de speler zich al sinds 1987 bezig met logistieke diensten onder de naam Alpak. In 2018 werd Active Ants overgenomen door het Belgische Bpost, die alle aandelen kocht. De overname kwam volgens Active Ants vanwege hun zeer snelle groei en de kapitaalinjecties die hiervoor nodig waren. Meer over Active Ants.

Active Ants is een van de snelst groeiende fulfilment-bedrijven van Nederland.

Huboo

Huboo is een fulfilmentbedrijf uit het Verenigd Koninkrijk. Naast vestigingen in eigen land heeft het bedrijf meerdere magazijnen in Nederland en Spanje. Binnen de vestigingen creëert de speler micromagazijnen, waarmee het de afstanden verkleint en de efficiëntie vergroot. De fulfilmentspeler verstuurt jaarlijks zo’n vijf miljoen pakketten, hoofdzakelijk binnen de Europese Unie.

Het bedrijf is opgericht in 2017 en is hiermee een vrij nieuwe speler binnen de fulfilmentmarkt. Huboo zet in op scherpe verzendtarieven en biedt twee maanden gratis opslag. Daarnaast betalen webwinkeliers geen opstartkosten. Huboo richt zich onder meer op ecommerce-spelers in de mode, de gezondheidszorg en de schoonheidsbranche.

Salesupply

Salesupply biedt logistieke oplossingen aan ecommerce-bedrijven en merken die internationaal willen groeien. Dit doet het bedrijf samen met een groot aantal partners, die naast fulfilmentdiensten onder meer de klantenservice kunnen overnemen. Naar eigen zeggen maken sinds de oprichting in 2008 ruim 500 internationale klanten gebruik van het wereldwijde netwerk van Salesupply.

Het bedrijf heeft meer dan twintig vestigingen in Europa, Azië en de Verenigde Staten van waaruit de pakketten worden bezorgd. Met de retourservice van Salesupply kunnen gebruikers hun klanten een lokaal retouradres aanbieden in 17 landen. In de retourhubs biedt het bedrijf naast lokale verwerking en opslag ook testing, refurbishing en eventueel vernietiging van de geretourneerde producten aan. Retailers kunnen hun gehele logistieke proces vanuit één systeem beheren.

Direct Link

Direct Link levert crossborder-diensten, waaronder post- en pakketdistributie en fulfilment. Het bedrijf richt zich op meerdere doelgroepen. Naast webwinkeliers die een partner nodig hebben voor hun distributie, opslag en fulfilment richt Direct Link zich op lokale exporteurs met wereldwijde zendingen en bedrijven die de Noord-Europese markten bedienen.

De logistieke speler heeft wereldwijd vestigingen, omdat het van mening is dat een diepgaande kennis van een specifieke markt zorgt voor betere, gelokaliseerde oplossingen. In Europa heeft Direct Link magazijnen in Zweden, Polen, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Een Nederlandse vestiging staat op de planning. Direct Link is een onderdeel van PostNord, dat gespecialiseerd is in logistieke oplossingen naar en binnen Scandinavië.

Monta

Monta investeert veel in uitbreiding en IT. Het fulfilment-bedrijf heeft bijvoorbeeld allerlei applicaties ontwikkeld die ervoor zorgen dat een aangesloten webshop meer inzicht krijgt in de bedrijfsresultaten. Ook heeft het veel koppelingen met externe verkoopkanalen. Monta richt zich zowel op ambitieuze starters als gevestigde spelers. Bij dit fulfilment-bedrijf heb je op jaarbasis minimaal zo’n vijfduizend orders nodig.

Monta is opgericht als verpakkingsbedrijf (als Montapacking) en verwerkte in 2012 haar eerste webshoporder. Het is een sterke voorstander van decentraal werken. Gemiddeld opent het bedrijf één nieuwe vestiging per jaar. Tot 2020 waren dit uitsluitend Nederlandse vestigingen, maar vanaf eind 2020 gaat Monta de grens over – eerst Duitsland, daarna Engeland – om in die landen sneller te leveren en lokale webwinkeliers beter te bedienen. Meer over Monta.

Nic. Oud

Nic. Oud heeft twee vestigingen in Noord-Holland, waaruit het bedrijf kleine tot (middel)grote webwinkeliers bedient. Dit zijn zowel b2c- als b2b-spelers. Naast de reguliere fulfilment kun je bij Nic. Oud terecht voor de financiële afhandeling van de orders, het uitbesteden van de klantenservice en het opzetten van een (nieuwe) webshop.

Het bedrijf is al sinds 1978 actief in de distributie en startte in 2007 met fulfilment. Ook heeft het familiebedrijf veel ervaring in het opzetten van mediacampagnes, bijvoorbeeld voor radio, tv en geprinte media. En vanwege de achtergrond in print & mail, weblogistics en targeting kun je ook deze activiteiten bij Nic. Oud onderbrengen. Meer over Nic. Oud.

PostNL

PostNL is voor veel webwinkels de post- en pakketbezorger maar heeft daarnaast ook een groot fulfilment-center. Hiermee bedient het voornamelijk grotere spelers. Om je voorraad, orderverwerking en retour-afhandeling onder te mogen brengen bij PostNL heb je minimaal tienduizend orders op jaarbasis nodig. PostNL heeft een voorkeur voor kleinere producten, die makkelijk met behulp van robots kunnen worden verwerkt. Waar de meeste fulfilment-bedrijven gebruikmaken van meerdere verzendoplossingen, verzendt PostNL de binnenlandse orders uitsluitend met de gelijknamige bezorgdienst. Voor buitenlandse zendingen werkt het bedrijf wel samen met andere vervoerders.

Een voordeel van de nauwe samenwerking met de eigen bezorgdienst is dat het met haar fulfilment alle diensten van PostNL kan aanbieden, zoals de montageservice Extra@Home. Dit kunnen andere partijen weliswaar ook, maar zij moeten dit apart aanvragen. PostNL werd groot vanwege de post- en pakketbezorging. In 2010 nam de logistieke speler fulfilment-bedrijf TopPak over, waarmee het haar dienstverlening uitbreidde met fulfilment. PostNL heeft twee fulfilment-locaties: een hoofdlocatie in Houten waar de reguliere webshops onderdak vinden en een distributiecentrum in West-Zaan dat zich richt op de food-sector.

PostNL heeft, naast haar pakket- en postbezorging, ook een groot fulfilment-center.

QLS Fulfilment

QLS Fulfilment biedt een vrij basic dienstverlening. Waar menig concurrent allerlei aanvullende diensten heeft, focust QLS Fulfilment zich volledig op de verwerking en verzending van webshoporders. Het fulfilment-bedrijf richt zich voornamelijk op de wat kleinere webwinkelier, met een dagelijks volume van minimaal tien orders.

Het bedrijf is opgericht in 2010. De fulfilment van de aangesloten webwinkeliers worden vanuit verschillende magazijnen in Dordrecht verwerkt. De verzending is in handen van de gelijknamige pakketdienst QLS, die gebruikmaakt van DHL Parcel en Bpost. De nauwe samenwerking met de eigen bezorgdienst zorgt er volgens QLS Fulfilment voor dat ze goedkoper kunnen verzenden.

DSV

DSV is in Nederland bekender onder de naam S&H, het fulfilmentbedrijf dat het eind 2018 overnam. DSV richt zich met haar fulfilment zowel op webwinkeliers uit het mkb als de grotere consumentenmerken. Ook heeft de logistieke speler b2b-fulfilmentoplossingen voor groothandels, importeurs en distributeurs.

Fulfilment is een belangrijke tak voor DSV, maar het is niet het enige verdienmodel. Het bedrijf is ook actief als vervoerder – via land, zee en lucht – en IT-leverancier (waaronder wms-software). Het is ontstaan als transportbedrijf in 1976. In de jaren die volgden, ontwikkelde het bedrijf zich als internationale speler op het gebied van transport en logistieke oplossingen. DSV heeft kantoren in ruim negentig landen.

Pondres

Pondres is een fulfilment-bedrijf uit Tilburg, gespecialiseerd in communicatie in en op de verpakking. In tegenstelling tot andere centra blijft het bedrijf handmatig picken en verpakken. Hierdoor kan het ook gepersonaliseerde folders of geschenken aan de bestelling toevoegen en de verzenddoos personaliseren. Om te starten bij Pondres heb je minimaal tien orders per dag nodig.

Pondres is opgericht in 1954 en bedient van klein tot groot in zowel de b2c- als b2b-sector. Naast fulfilment kan men bij Pondres terecht voor direct mail, transactiemail, beveiligde email en digitale handtekeningen.

eWarehousing

Fulfilment-bedrijf eWarehousing focust zich vrijwel volledig op het (administratief) afhandelen van webshoporders. De enige aanvullende dienst die het bedrijf actief promoot op de website is het bieden van productfotografie in de eigen fotostudio. eWarehousing werkt niet met minimale of maximale orderaantallen. Wel wordt er sterk gekeken naar het aantal producten en de omloopsnelheid hiervan.

De speler is opgericht in 2008 en is hiermee één van de eerste fulfilment-bedrijven van ons land. Ook is het één van de weinige partijen die weinig tot geen nevenactiviteiten heeft. Vanaf de start bouwt eWarehousing haar eigen IT-systemen, waardoor het naar eigen zeggen sneller dan gemiddeld kan schakelen.

Make or Buy

Make or Buy helpt retailers, webwinkeliers en groothandels bij de opslag, verzending en retourafwikkeling van hun producten. Hierbij verzorgt het fulfilment-bedrijf niet alleen de standaard b2c- en b2b-leveringen, maar ook de zendingen met specifieke eisen. Bijvoorbeeld op het gebied van coderen, bundelen of verpakken (bijvoorbeeld als cadeau). Ook kan de speler kleding bedrukken. Het bedrijf hanteert geen minimum aantal orders. De kernvraag is welke toegevoegde waarde er geboden kan worden.

Make or Buy is opgericht in 2004. Sinds begin 2020 heeft het bedrijf heeft een apart concept – genaamd Bringle – voor webwinkeliers die (nog) te klein zijn om te kiezen voor fulfilment. De service is vergelijkbaar met de reguliere werkwijze van Make or Buy, maar in plaats van een factuur achteraf werkt Bringle met een tegoed.

Ingram Micro

De ecommercetak van Ingram Micro verzorgt de logistiek voor grote webwinkels, zoals Bol.com en de Bijenkorf. Om de orderverwerking uit te besteden aan Ingram Micro moet je al snel zo’n 100.000 bestellingen op jaarbasis doen. Dit komt mede omdat het bedrijf een eigen wms-systeem ontwikkelt voor haar klanten. Naast de opslag, orderverwerking en retour-afhandeling kunnen klanten onder meer bij Ingram Micro terecht voor hun online marketing, aansluiting op online marktplaatsen en het uitbesteden van de klantenservice.

Ingram Micro ging tot 2015 door het leven als Docdata. Vanwege een overname door het Amerikaanse Ingram Micro kreeg Docdata de naam van deze internationale miljardenspeler. Het bedrijf, dat één van de grootste IT-distributeurs wereldwijd is, heeft vestigingen in zo’n 45 landen. Eind 2016 werd Ingram Micro overgenomen door de Chinese investeringsmaatschappij HNA Group, maar het bedrijf opereert nog onder haar eigen naam.