menu

Freelancer voor je webwinkel?

Regelmatig krijgen wij telefoontjes van mensen die geheel zelfstandig een open source webwinkel in elkaar hebben gezet. Alles lukte, de webwinkel ziet er piekfijn uit, en zit boordevol maatwerk. Behalve dat ene puntje waar ze nu vastlopen. Of wij even een kwartiertje tijd hebben?

 

Mijn eerste gedachte is dan vaak “van dat kwartiertje heb je met dit telefoontje al gebruik gemaakt.” Maar zo reageren is natuurlijk niet de bedoeling. Vaak ben ik in het begin écht welwillend. Ik luister het probleem even aan, kijk even op de website en constateer wat er mis gaat. Maar het probleem los ik zelden telefonisch op. 

 
Niet omdat ik dit niet wil, maar simpelweg omdat ik dit ook niet zomaar kan. Ik moet er even induiken. Ze bellen zelden om problemen die niets voorstellen. Als het een probleem was waar hij zelf na een uur of 10 knutselen ook wel uit zou komen dan had hij nu niet de telefoon gepakt.. Een specialist bellen is voor de echte avondprogrammeur de allerlaatste uitweg. Eerst worden alle opties zelf ondernomen, allerlei fora langsgegaan en flink in zoekmachines naar een mogelijke oplossing gezocht. De webwinkel eigenaar is zelf ook niet zonder kennis. Een webwinkel op basis van open source bouw je echt niet zomaar en hierin zitten dan ook meestal heel wat avond- en weekend uurtjes.

 
Als ik telefonisch aangeef dat ik ernaar wil kijken maar dat het minimaal toch wel tussen de 250 en 400 euro gaat kosten schrikken ze zich vaak kapot. Soms worden ze bijna agressief. De hele webwinkel is maximaal 1000 euro waard! Voor dat geld hadden ze een halve webwinkel kunnen kopen! En nu bellen ze maar over dit kleine detail! Dat klopt. Voor een huidige klant hadden we het probleem misschien zelfs gratis of voor maximaal een uurtje kunnen oplossen. Maar nu is dit kleine detail onderdeel van een flinke brei maatwerk en extra modules, geschreven door een andere programmeur, die allemaal weer met elkaar corresponderen. Als wij de webwinkel maken kunnen we veel hergebruiken en is alle code ons bekend. Nu moeten we eerst het werk van een ander eigen maken, en dat kost enorm veel tijd.
 
Daarnaast, hoe vervelend dit ook klinkt, hebben wij inderdaad overhead kosten. Dit telefoontje moeten we ook terug verdienen en met wat administratie en ander uitzoekwerk ben je met een gemiddelde osCommerce of Magento vraag toch al snel een ochtend kwijt. Maatwerk oplossingen in open source webwinkels die compleet zijn aangepast en waarvan de huidige programmeur het antwoord ook niet zomaar weet zijn toch echt niet zomaar onder de honderd euro.

 
 
De vragensteller hangt op en gaat het toch nog een keer zelf proberen.
 
Op dat moment genereer ik volgens mij enkel negatieve publiciteit. We zijn een flinke prijsvechter maar ik krijg via-via soms te horen dat wij duur zijn. “Voor het verplaatsen van een komma vragen we schijnbaar al 100 euro.” Ja, in een enorme maatwerk webwinkel vol met tweaks en aanpassingen komt dit inderdaad voor! In PHP kan het vinden van die komma dé speld in een hooiberg zijn! 
 
Ik vraag me werkelijk af hoe andere bedrijven met dit soort telefoontjes omgaan. Moet ik dit soort telefoontjes maar helemaal niet beantwoorden? Of moet ik de klus dan toch maar voor 50 euro klaren en puur hopen op vervolgopdrachten die wel interessant zijn? Of kan ik ze beter doorverwijzen naar een paar slimme studenten die voor een tientje per uur ook al heel wat weten van open source software? 
 
Op dit moment verwijs ik de hobby-freelancer meestal naar zijn collega’s en na vandaag mogelijk naar dit weblog bericht. 
 
Voor de webwinkel eigenaren die het probleem herkennen en ook op zoek waren naar een freelancer:
Hier geven (hobby) freelancers veel hulp aan elkaar. Op deze websites zitten echte prijsvechters maar ook echte geniale programmeurs. 
 
Wat zijn de ervaringen en tips van webwinkeliers die het probleem herkennen of hoe gaan andere bedrijven met dit soort situaties om? Ik ben me bewust dat dit een zwakke schakel is in onze onderneming, en leer graag hoe ik dit voortaan beter kan aanpakken!
 
 

Tags

Reacties