menu

Fraude Engelse webwinkels gedaald

Fraude webwinkels gedaaldFraude bij Engelse webwinkels, bij bestellingen via internet of telefoon, bevindt zich op het laagste punt sinds vijf jaar. Het verlies door fraude bleek het eerste halfjaar 109,2 miljoen pond te bedragen, een daling van acht procent ten opzichte van een jaar geleden.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van Financial Fraud Action UK. Zij bestudeerden onder andere de fraude die ontstaat door zogeheten ‘card-not-present transactions’, oftewel transacties waarbij de creditcard niet letterlijk getrokken hoeft te worden. Hieronder valt dus niet alleen fraude bij webwinkels, maar ook postorders en telefonische bestellingen. Totaal bedroeg het verlies door de fraude 109,2 miljoen pond (125,5 miljoen euro), terwijl dat in 2007 nog zo’n 164 miljoen pond was.

Fraude 2011 

Fraudedaling door veiligheidsmaatregelen
De fraudedaling is toe te schrijven aan verschillende maatregelen, waaronder de toegenomen beveiliging van data en het gebruik van online screeningsmaatregelen zoals MasterCard SecureCode en Verified by Visa. En om internetfraude tegen te gaan checken ook veel ondernemers bepaalde transacties handmatig. En sommige webwinkeliers kiezen voor gehoste betaalpagina’s, die hen helpen te voorkomen dat ze zelf identificeerbare informatie van de consument moeten behandelen.

Opvallend is dat hoewel het fraudeverlies de afgelopen vijf jaar is gedaald, het aantal phishing websites flink is gestegen. Waren er in de periode januari-juni 2007 nog maar 7224 van zulke sites, in januari-juni van dit jaar waren het er 37198. Een stijging van 415 procent!
 

Fraude in Nederland
In ons land hebben we relatief minder te vrezen van creditcardfraude, maar meer van de zogeheten ‘friendly fraud‘, waarbij klanten aangeven dat ze het gekochte artikel verkeerd of niet ontvangen hebben. Lees hier tien handige tips hoe je deze vorm van fraude kan verlagen.

Tags

Reacties