menu

Fraude bij webwinkel bezorgingen stijgt

Klanten geven vaker aan dat ze het gekochte artikel niet ontvangen hebben. Dit wordt ook wel ‘friendly fraud’ genoemd. Webwinkels in Amerika treden steeds forser op omdat deze vorm van fraude snel toeneemt.

Online juwelier Ice.com en reisorganisatie Expedia.com zijn twee bedrijven die durven toe te geven dat deze vorm van fraude sinds de start van de kredietcrisis bij hen met 50% is toegenomen. Schoenenfabrikant K-Swiss ziet 10% stijging in deze vorm van fraude sinds januari.

Photo-apparatuur leverancier Calumet Photographic Inc geeft aan dat het gemiddeld gezien $130.000 per week aan frauduleuze orders ontvangt. Ongeveer 30% betreft ‘friendly fraud’. Het overige deel bestaat grotendeels uit orders met gestolen credit cards. Bron: WSJ.com

Deze vorm van fraude, ook wel ‘friendly fraud’ genoemd, is van toepassing als een klant iets online heeft gekocht maar achteraf aangeeft niet het juiste, of zelfs helemaal niets te hebben ontvangen. Iets dat voor webwinkels maar lastig te controleren is aangezien de produkten in de meeste gevallen via een externe partij worden gestuurd. Er kan onderweg van alles misgaan.

Toch treden webwinkels steeds  harder op. Zo maakt Ice.com tegenwoordig fotos van alle bestellingen voor ze de deur uitgaan. Mocht een klant later aangeven het verkeerde te hebben ontvangen en het te willen retourneren wordt hij met de fotos geconfronteerd. Tot echte politiezaken heeft het, voor zover ons bekend, nog niet geleid. Wel heeft de webwinkel al verschillende keren alsnog zijn werkelijke bestelling kunnen aantonen.

Nederlandse cijfers?
Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat de Nederlandse cijfers zijn. In Nederland is de post veel sneller en beter te garanderen dan in bijv. Amerika waar een verzending toch soms duizenden kilometers moet afleggen. Hierdoor verwacht ik dat de getallen in Nederland een stuk lager liggen. Ook omdat het voor de webwinkel mogelijk is om desnoods persoonlijk het ‘verkeerd afgeleverde produkt’ persoonlijk te komen afhalen. Last but not least zijn de volumes van webwinkels in Nederland in veel gevallen waarschijnlijk lager, waardoor ook beter is na te gaan wat er precies met een bestelling is gebeurd. Zo kun je als webwinkel een goed idee krijgen of je denkt dat het gaat om fraude, of een mogelijk werkelijk verkeerde verzending.

Welke Nederlandse webwinkel durft op dit bericht te reageren met cijfers van Nederlandse bodem? Stijgt deze vorm van fraude snel en wat kun je volgens jou hier aan doen om dit zo klein mogelijk te maken?

 

Tags

Reacties