menu

Fransen kopen weinig online

Fransen kopen weinig onlineFranse consumenten kopen relatief gezien weinig in webwinkels. Iets meer dan de helft koopt minstens een keer per maand online, terwijl het percentage in de rest van Europa 62% is. Maar daar komt wel verandering in. Vooral elektronische producten winnen aan populariteit onder de Franse internetshoppers.

Ecommerce is in het op twee na grootste Europese land goed voor 3,4% van de totale handel in het land. Dat komt neer op 12,8 miljard euro. En dat is eigenlijk nog veel te weinig voor een land met meer dan zestig miljoen inwoners. In Nederland zet de ecommerce dit jaar hoogstwaarschijnlijk een zelfde bedrag om en wij doen het met beduidend minder inwoners en bedrijven.


Ecommerce groeit wel

De Franse ecommerce blijft gelukkig wel groeien, mede doordat het is aangewakkerd door de crisis. Veel Fransen zien online winkelen als een manier om geld te besparen. Waar 43% van de Europeanen zegt beïnvloed te zijn door de prijs, daar zegt 51% van de Fransen dat dit de reden is om de toevlucht te zoeken tot online winkelen.

Elektronische producten worden het meest online gekocht (28% van deze producten wordt online besteld), gevolgd door kleding (17%) en computers (10%).

Niet luisteren naar anderen
Aanbevelingen van andere gebruikers hebben overigens steeds minder invloed op het online aankoopgedrag van de Franse consument. In 2010 hield iets meer dan de helft hier nog rekening mee, vorig jaar was dat percentage gedaald tot 44 procent.

Tags

Reacties