Foto’s van klanten op je productpagina, goed idee?
Het overgrote merendeel van online shoppers checkt eerst één of meerdere productfoto’s voordat de portemonnee wordt getrokken. Vooral bij kleding, schoenen en juwelen is het belangrijk om te weten hoe iets eruitziet. Maar er is nog altijd een groot verschil tussen hoe een jurk valt bij een professioneel model en bij jezelf. Kunnen foto’s van ‘echte mensen’ hierin het verschil maken?
Olapic, een startup uit New York, is bijvoorbeeld zo’n bedrijf dat zich hier mee bezighoudt. Het helpt klanten, waaronder Asos, Lancôme, Walmart en Puma, met het verzamelen, beoordelen en tonen van galerijen vol user-generated foto’s die gepost worden op sociale netwerken als Facebook, Vine, Instagram en Twitter. De software van Olapic hengelt deze foto’s binnen door bepaalde hashtags te gebruiken en integreert ze vervolgens in de webwinkels van klanten. Juwelier Dannijo zag op deze manier na een recente campagne een bezoekerstoename van 35 procent.
De wisselwerking tussen Olapic en een webwinkel kun je onder andere bij Asos live zien. Asos heeft ’t omarmd als een pagina waarop klanten zich kunnen laten inspireren door andere klanten. “Deel een foto van hoe jij je Asos-aankopen draagt en krijgt stijl-inspiratie in de #asseenonme-galerij.”
Onze Ecommerce Panel-leden zijn het erover eens dat een dergelijke manier van user-generated content zeker van toegevoegde waarde kan zijn voor je webwinkel. Wel waarschuwen ze ervoor dat je als webwinkelier stevig de controle moet houden over welke foto’s er precies geplaatst gaan worden. Hierbij zijn de kwaliteit van de foto’s en de algehele look van de mensen erg belangrijk. Het moet niet het imago van je webwinkel negatief beïnvloeden.
Directe doorklik naar product groot pluspunt
Volgens Sanne Noorman en Willem Prins, eigenaren van webwinkel Uppark, heeft Asos er slim aan gedaan om er een aparte pagina aan te wijden, waardoor het niet rommelig wordt op de productpagina. “En wat we absoluut een pluspunt vinden aan dit voorbeeld, is dat er tevens een directe doorklik is naar het product. Je kunt de artikelen dus meteen shoppen!” Maar als je naar het desbetreffende product gaat, dan mis je ‘wellicht een belangrijk beeld deze foto, namelijk het beeld van de klant met het jurkje, topje of de schoenen aan’. En juist die foto kan volgens de webwinkeliers een bezoeker over de streep trekken om te kopen. “Maar een ander nadeel kan ook zijn dat je als klant afknapt op een product, omdat je vindt dat het niet leuk gecombineerd is omdat iets aan (de klant op) de foto je niet bevalt.”
Het valt op, maar oogt minder professioneel
Patrick Heijmans van Webwinkeladviseur.nl vindt een voordeel van user-generated foto’s plaatsen dat je geen standaard productfoto’s hebt zoals je die overal ziet als je op dat product in Google zoekt. “In de verschillende vergelijkingssites kun je hiermee ook opvallen. Het nadeel is wel dat het waarschijnlijk niet echt professioneel meer overkomt. Het is meer een Facebook-, Pinterest- of Instagram-manier van artikelen laten zien.”
Volgens Dennis van Orsouw, eigenaar van Stickerland, is het wel of niet plaatsen van user-generated content op je productpagina afhankelijk van de branche waarin je actief bent. “Een foto van een speelgoedauto op een kinderkamer zal niet veel verandering in het koopgedrag geven, denk ik. Maar voor bijvoorbeeld kleding lijkt het me een goed idee. Vooral om te zien hoe het jurkje in maat 40 eruit ziet bij iemand in plaats van de ge-ijkte maatjes 34 met perfecte vormen.”
Zelf heeft hij ook foto’s van klanten in zijn webwinkel verwerkt. “Het heeft ons zeker extra verkopen opgeleverd, maar niet zoveel als verwacht. Voor ons product voegt het wel degelijk iets toe, maar dat komt ook omdat ons product op zoveel verschillende ondergronden gebruikt kan worden en met zoveel verschillende opties besteld kan worden zodat de koper zoveel mogelijk toepassingen moet zien.”
“Zo hebben we op een productpagina twee foto’s van klanten die zelf deze stickers op hun auto hebben geplakt. Naar aanleiding hiervan krijgen we regelmatig vragen van klanten die precies hetzelfde willen doen en willen weten hoeveel stickers ze daarvoor nodig hebben. Dus ja, het werkt wel degelijk. Wel moet je het blijven bijhouden en er op letten als je met portretrecht te maken kunt krijgen.” Hij waarschuwt er wel voor dat je door het plaatsen van user-generated content selectief toepassingen (van de producten) laat zien. “Hierdoor is er een risico dat de toepassingen die je níét laat zien vergeten worden.”
Onze Ecommerce Panel-leden zijn in ieder geval positief over het idee en sommigen van hen hebben zoiets ook al toegepast of zijn dat van plan. Wat zijn jouw ervaringen met het plaatsen van foto’s van klanten op je productpagina?
Reacties