menu

Formido-franchiser: ‘Nu drie eigen webshops’

logo xlwinkels tros formidoFranchise-organisaties en ecommerce, het blijft een lastige combinatie. In de doe-het-zelf-wereld is dat eigenlijk niet anders. Toch zijn er uitzonderingen. Zo startte een van de franchisers van Formido al in 2009 zijn eerste webwinkel en breidt hij momenteel ook naar België uit. Wat zijn zijn ervaringen en hoe kijkt hij naar de toekomst?

Dinsdag haalde Albert Heijn nog het nieuws met de mededeling dat ook franchisers mee mogen doen met AH.nl. Te laat? Niemand die het weet, maar gezien de spanningen binnen het bedrijf rond het onderwerp ecommerce mag het duidelijk zijn dat de organisatie er een haat-liefde-verhouding mee heeft. Aan de ene kant lift het grandioos mee op het succes van bol.com, aan de andere kant stellen franchisers het bedrijf aansprakelijk voor het verlies dat zij ervaren door AH.nl.

Bij bouwmarkt Formido lijkt het er vriendelijker aan toe te gaan maar bij een gastpresentatie aan een klas die werkt met de Webshopheld-studiemethode vertelt Lucien Tros, zelf franchiser bij Formido, dat ook hij de spanningen van ecommerce wel merkt binnen zijn organisatie. “Ik startte mijn eerste webwinkel in 2009, het was toen al duidelijk dat ecommerce eraan zat te komen en dit stond ook bij het hoofdkantoor al enige tijd op de agenda. Toen het agendapunt echter telkens werd uitgesteld, vroeg ik of ik het niet zelf mocht doen. Een eerste webwinkel openen voor Formido. Dit werd  Formidotros.nl, waar we standaard tien procent korting geven op het assortiment. We zijn in 2009 met zo’n drieduizend artikelen geopend.”

‘Kassageluidjes op de telefoon’
“Hoe dat was? Geweldig natuurlijk. Ik had zo’n app op mijn telefoon die, elke keer als er een bestelling binnenkwam, een kassageluidje afspeelde. ’s Avonds wanneer ik televisie keek en mijn mobiel op de kamertafel lag, hoorde je die af en toe een kassa nadoen. Waanzinnig vond ik dat! Toen het wat drukker werd en mijn kinderen het over gingen nemen heb ik het er natuurlijk wel afgehaald maar zeker bij de eerste bestellingen was het elke keer een feestje.”

“Het starten van Formidotros.nl was een hele klus. Leveranciers hadden geen foto’s of mooie databestanden. Er was dus geen mogelijkheid om hele assortimenten in één keer op de site te ‘bulken’, zoals dat nu gaat. Artikel voor artikel moest handmatig worden opgevoerd en ook tekst of technische gegevens bijvoegen ging stuk voor stuk. Voor de foto’s was het een kwestie van een groot wit laken en met camera elk artikel schieten. Monique, mijn vrouw en de eigenlijke internet-goeroe, is er tijden mee bezig geweest: echt monnikenwerk dus! Maar voor het harde werken werden wij zeker beloond. We scoorden vrij snel goed online en door de standaardkorting kregen we al snel bestellingen. De uitdaging zat hem vooral in het kiezen van het juiste assortiment.”

“We hebben bijvoorbeeld onderdelen voor schuttingen verkocht. Want ja, een schutting is al snel tien palen, twintig planken, een doosje spijkers en hopelijk een hamer. Als je dat bij elkaar optelt is dat een mooie bestelling. De realiteit was natuurlijk dat mensen aan de andere kant van het land alleen drie palen kochten. Konden we in het weekend even op en neer naar Friesland voor die paar euro. We hebben er toen een leuke dag uit van gemaakt maar wel het assortiment op de webwinkel aangepast.”

Ook webwinkel zonder A-merk-label gestart
“Maar wat in die tijd vooral opviel was dat het ook bijzondere kansen brengt. We zijn daarom gaan experimenteren en hebben ook andere labels uitgebracht. XLwinkels.nl bijvoorbeeld, waar we niet tien, maar vijftien procent korting bieden. We liften daar dus niet mee op een A-merk als Formido, maar kunnen wel ook andere artikelen van andere leveranciers gebruiken. Ook die webwinkel werd een succes en juist ook het stoeien met het juiste assortiment voor internet brengt enorme kansen. Inmiddels halen we zo’n twintig procent van onze omzet uit online.”

“Dat stoeien met het assortiment maakt het leuk. Zo verkopen we online ook keukens of steigers. Iedereen die wel eens in een bouwmarkt heeft gewerkt weet dat daar mooie marges op zitten, maar dat je blij mag zijn als je aan het einde van de zomer je showmodel hebt kunnen verkopen. Maar online wordt er dus wel naar gezocht! Wij hebben online misschien wel zestig keukens verkocht terwijl die niet in de fysieke winkel staan!”

Uitbreiding naar het buitenland
“Mijn vrouw is nog altijd vier dagen per week met de webwinkel actief en nu we ook zaken als dropshipping inzetten, is er weer wat meer ruimte voor groei en marketing. En dus is er afgelopen jaar uitgebreid naar het buitenland. We ontdekten dat op onze XL-site zo’n 8% van de bestellingen uit België kwamen. Zo’n 17% daarvan was sanitair. Leuke artikelen, mooie marge en dus een kans om uit te breiden. Inmiddels is ook XLsanitair.be een feit. Al moet er daar nog wel wat aan gebeuren, want mede door de belastingregels in België, het vindbaar worden in Google.be, het regelen van betalingsmogelijkheden of de logistiek in België heeft de webwinkel ons wel al wat gekost. En het is goed te merken dat het niet meer zo makkelijk is om een webwinkel te openen als pak ‘m beet vijf jaar geleden. Online gaat het snel en de concurrentie neemt enorm toe.”

“Waar we naartoe gaan? Ik weet het niet. De situatie in de retail baart mij ook ernstig zorgen. Wij zijn als franchiser afgelopen vijf jaar zo’n twintig procent gegroeid maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Ik heb dus te doen met mensen die er vandaag mee starten want de concurrentie is nu zó groot dat winst maken – ook online – echt topsport is geworden. Ik denk niet dat de crisis al op zijn retour is. Er sluiten in 2015 en ook de jaren daarna, nog altijd heel veel winkels hun deuren. We staan dus gewoon met beide benen op de grond. Zowel onze fysieke winkel als onze eerste twee webwinkels leveren geld op en ik zou al heel blij zijn als ook onze Belgische sanitairwebwinkel straks winstgevend wordt.”

Tags

Reacties