menu

Fopshop: ‘Stenen winkel maakt het verschil’

Carnavalswinkel Fopshop.nl nam onlangs een nieuwe webwinkel in gebruik die zich naar eigen zeggen qua techniek kan meten met vooraanstaande namen als Bol.com en Wehkamp. Het werpt zijn vruchten af, geeft het bedrijf aan. De combinatie met de fysieke winkel, de opgebouwde data en de nieuwe flexibiliteit brengen de organisatie naar een hoger niveau. 

“Online is een belangrijk verkoopkanaal in onze bedrijfsvoering geworden maar de oude webshop begon qua techniek achter te lopen,” vertelt de eigenaar van Fopshop Gerrit Egbertzen.  “We wilden een flexibeler systeem, sneller en geschikt voor de mobiele gebruikers. Het werd tijd voor iets nieuws. We hebben dus recent een nieuwe site gelanceerd, al was het voor ons wel bijzonder belangrijk dat de fysieke winkel en lopende zaken niet zomaar overboord hoefden te worden gegooid.”

‘Cloudgedreven maatwerkoplossing’
Fopshop klopte voor een oplossing aan bij Conversion Partners die het wel zagen zitten. Omdat Fopshop.nl al sinds 1998 online is, hadden ze veel data verzameld. Die moest mee naar de nieuwe webshop. Daarnaast moest het nieuwe online systeem naadloos geïntegreerd kunnen worden met alle backofficefuncties en omdat Fopshop omzetpieken op verschillende momenten in het jaar heeft, lag de voorkeur bij een oplossing in de cloud zodat de capaciteit eenvoudig kan worden op- en afgeschaald.

Nieuwe site Fopshop

Egbertzen is blij met het resultaat. “Net als in de fysieke winkel kunnen we nu heel eenvoudig producten bij elkaar presenteren die bij elkaar horen. We kunnen rekening houden met de tijd van het jaar; in het carnavalsseizoen verdwijnen de Sinterklaaspakken naar de achtergrond. Als een klant in de fysieke winkel een Spidermanpak afrekent wordt de voorraad in de webwinkel ook meteen aangepast. En de klant weet, zowel in Nederland als daarbuiten, onze shop goed te vinden. Onlangs kregen we nog een bestelling uit Hilversum. De Surpriseshow had een aantal kostuums van ons nodig”, vertelt Egbertzen merkbaar trots.

‘Combinatie van bricks & clicks essentieel’
“We merken al jaren dat de combinatie van bricks en clicks een schot in de roos is. Hedendaagse klanten beginnen hun zoektocht naar een carnavalsoutfit vaak online. Ze kijken rond, ontdekken de laatste trends en vergelijken de ene winkel met de andere. Een deel van die klanten plaatst direct een bestelling. Maar er is ook zeker een groep mensen die in de online shop iets vindt en vervolgens naar onze winkel in Hengelo komt om even te voelen, te kijken en te passen voordat ze tot aankoop overgaan. Die herken je in de winkel vaak meteen; ze weten precies welk product ze willen en gaan recht op het doel af. Op dit moment verkopen we ongeveer de helft van onze carnavalsproducten in de fysieke winkel. De andere helft wordt na een online bestelling met de post verstuurd.”

Winkelaanzicht Fopshop
Winkelaanzicht Fopshop in Hengelo

Tags

Reacties