menu
lightspeed ecommerce

Flowthebrand: ‘alle traffic via social media’

Flowthebrand: ‘alle traffic via social media’

Net als haar vader stapte Janne van den Elzen, met vriendin Lieva Jansen, eerder dit jaar de ecommercewereld binnen. Flowthebrand startte als een leuk verdienmodel op Instagram, maar groeide al snel uit tot een heuse webshop. Ecommerce News sprak Janne over het bedrijf en de toekomstplannen.

Flowthebrand verkoopt sieraden, accessoires en sinds kort ook kleding. De webshop mikt zich op jonge meiden en de producten in de webshop passen bij de stijl van Janne en Lieva. “Aangezien we zelf ook onder de doelgroep vallen, houden we bij het inkopen rekening met wat we zelf zouden dragen.” Doordat de dames vooral een jonge doelgroep proberen te bereiken, zetten ze vooral in op social media. “Al onze traffic komt daar vandaan.”

Vier maanden geleden was het enige verkoopkanaal Instagram: “Daar bestelden klanten door ons een bericht te sturen. Het liep al snel te hard om het overzicht bij te houden”, vertelt Janne. “Door een volwaardige webshop op te richten staan de bestellingen meteen correct in de administratie én komen we professioneler over.”

We krijgen nog steeds bestellingen binnen dankzij een TikTok-filmpje.

In eerste instantie maakten de dames gebruik van Instagram, maar onlangs lanceerden ze ook een TikTok-filmpje, dat gelijk goed liep. “Daar krijgen we nog steeds bestellingen van binnen.” De vele interacties die de dames hebben met volgers zorgt ervoor dat het bedrijf lekker doorgroeit. “Een tijd terug hadden we vesten als een pre-order op Instagram gezet, maar daar kregen we zó veel bestellingen van dat we besloten de vesten permanent in de webshop te zetten.”

Lieva Jansen (links) en Janne van den Elzen (rechts).

‘Ondernemen zit in de familie’

Een deel van het geheim van het succes zit volgens de dames in het feit dat ze het meteen vanaf de start professioneel willen opzetten. “We wilden niet zomaar iets neerzetten, dus zijn we lang bezig geweest met het uitzoeken hoe alles werkt. Wat het beste verpakkingsmateriaal is, wat de beste verzendmethodes zijn, enzovoort.”

En ondanks het beperkte budget hebben ze wel direct veel energie gestoken in de naam, het logo of het design. Ook hebben ze direct de KvK-inschrijving en leverancierszaken direct goed geregeld. Het contact met leveranciers loopt volgens Janne vrij soepel. “We hebben nooit te horen gekregen dat we te klein zijn. Gelukkig kon mijn vader ons daarin ook veel adviseren.”

Een tasje uit het assortiment van Flowthebrand.

Janne is namelijk niet de eerste in de familie die een eigen webshop start. Haar vader, Patrick van den Elzen, startte Elzenboom Online Retail in 2013 en heeft sindsdien meerdere webshops gelanceerd. “Ondernemen zit in de familie en wordt bij ons gestimuleerd. Als kind maakte ik zelf kussens en verkocht die dan ook. Ik wist daardoor al langer dat ik iets voor mezelf wilde beginnen, Lieva ook. Daarom besloten we dit samen te doen.”

Groei bereiken

Dankzij een gedegen voorbereiding wisten de dames wel een beetje wat ze te wachten stond, al merken ze nu ook dat er toch soms meer bij komt kijken dan gedacht. “Dankzij de groei afgelopen periode veranderen nu al veel werkzaamheden. Zo regelden we in het begin de inkopen maandelijks, maar nu moeten we bijna wekelijks bijbestellen.”

En ze verwachten dat dit nog wel even zo blijft doorgaan. Want ondanks dat het marketingbudget beperkt blijft, verwachten de dames dat de groei nog wel even doorzet. “Alleen met social media kunnen we echt nog veel meer bestellingen realiseren. Eigenlijk is het hoofddoel voorlopig om het bereik te vergroten met weggeef- en andere winacties. Dat vergroot niet alleen ons bereik, maar ook de conversie: als mensen zien dat veel klanten onze webshop leuk vinden, zullen anderen sneller wat bij ons bestellen.”

Alleen met social media kunnen we nog veel meer bestellingen realiseren.

De komende tijd blijven de dames dus letten op wat volgers willen. “Mijn vader had als verrassing truien voor ons bedrukt met ons logo, volgers bleken die graag te willen kopen, terwijl de truien voor Lieva en mij waren. Dat geeft wel aan dat mensen de webshop zo leuk vinden dat ze met ons logo rond willen lopen. Nu denken we wel na over een uitbreiding met truien voor volgend jaar.”

In 2021 willen Janne en Lieva een hogere omzet behalen. “We streven naar 50 procent meer bestellingen dan in 2020. Dit krijgen we pas voor elkaar als we meer naamsbekendheid krijgen en daarom zijn we hard bezig met veel volgers op onze socialmediakanalen te krijgen! We hopen in 2021 de 2500 volgers aan te tikken!”

De armbanden van Flowthebrand verkopen goed.

Tags

Reacties

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni