menu

Flipboard lanceert shopbare magazines

Flipboard lanceert shopbare magazinesFlipboard doet een eerste stap in de wondere wereld van ecommerce nu het een nieuwe feature heeft aangekondigd. Het is sinds deze week namelijk mogelijk om direct vanuit een magazine online producten te kopen die lezers in de vele Flipboard-catalogi tegenkomen.

Flipboard introduceerde in maart van dit jaar een optie waarbij gebruikers hun eigen online tijdschriften kunnen maken en delen, vol met artikelen die ze elders op het web tegenkomen. Nu het sociale nieuws-magazine acht maanden en meer dan 4,5 miljoen door gebruikers aangemaakte magazines verder is, is het tijd voor de optie om merken en gebruikers producten in hun magazines te laten opnemen.

De merken die als Flipboard-partner hun producten via zo’n magazine aanprijzen zijn onder andere eBay, Fab en Banana Republic. Deze magazines, maar ook diegene die door het team van Flipboard zijn ontdekt en in het zonnetje worden gezet, zijn nu terug te vinden via de nieuwe ‘shopping’-categorie in de app. Artikelen uit deze magazines, maar ook artikelen van andere webwinkels kunnen nu door Flipboard-gebruikers aan hun eigen magazines worden toegevoegd. “Nu kun je via Flipboard producten ontdekken, verzamelen en kopen, en je eigen catalogi vol producten creëren.”

In een interview met Mashable vorige maand gaf mede-oprichter Mike McCue al aan dat de shopbare magazines iets zijn wat ze al vanaf het begin wilden doen. “Maar zoals met alle dingen hier bij Flipboard, moesten we ze wel op het juiste moment en in de juiste volgorde doen. Eerst moesten we het curatie-platform bouwen en moest iedereen zelf een magazine kunnen maken.”

“Met de Flip It-bookmarklet kun je producten van vrijwel elke webwinkel toevoegen aan je eigen magazine. Wanneer ze in zo’n magazine staan, zullen bij de meeste producten een prijs komen te staan, waardoor lezers gelijk doorhebben dat dit een shopbaar item is. Je lezers kunnen dan met een simpele klik het product in de oorspronkelijke webwinkel bestellen. Je kunt producten combineren met tekst, foto’s, video’s en audio, zodat je een catalogus kunt maken waarin je een verhaal te vertellen hebt”, aldus Flipboard.

Met de nieuw optie mengt Flipboard zich meer in het gebied waar ook online prikborden als Pinterest en The Fancy zich begeven. Volgens McCue is de aanpak van Flipboard wel degelijk uniek, want het creëert ‘echte catalogi’ met producten en editorial content, in plaats van een ‘boel plaatjes bij elkaar’. Vooralsnog verdient Flipboard niks met de aankopen die via de magazines verlopen, al valt dat in de toekomst niet uit te sluiten. Maar voorlopig hoopt McCue met z’n team dat het kunnen promoten van producten door gebruikers en merken zal leiden tot een stijging in de advertentie-inkomsten.

Tags

Reacties