menu

Flavourites Live! echt een feestje

Flavourites Live!: leerzaam én gezelligAfgelopen weekend was het weer tijd voor Flavourites Live! Zo’n 160 webwinkels komen samen en verkopen, via speciaal opgerichte pop-up stores allerlei mode, interieurspullen, sieraden en unieke cadeaus. Dit jaar was er ook een business-tak aanwezig waar organisaties zich specifiek konden richtten op de vele vrouwelijke webshop-ondernemers van het land. 

Drie dagen lang stond bedrijfsterrein De Overkant in Amsterdam-Noord in het teken van de vierde editie van Flavourites Live! Dit is eigenlijk een offline versie van de website Flavourites. In beide gevallen worden webshops die zich vooral richten op vrouwen, en die vaak exclusieve en unieke producten aanbieden, in de spotlight gezet. En het is daarmee anders dan andere ecommerce-evenementen, want Flavourites Live! is in eerste instantie vooral opgezet voor de consument. Die kan tijdens deze drie dagen z’n ogen uitkijken en naar hartenlust shoppen bij de tientallen creatief aangeklede stands van de webwinkels. En dat werd dan ook veelvuldig gedaan!

Voor het eerst Flavourites Live! business-tak
Speciaal aan dit jaar was dat het evenement was uitgebreid met een business-to-business-model. Ruim twintig organisaties en bedrijven die actief zijn in de ecommerce-sector presenteerden zichzelf vrijdag en zaterdag in een speciaal gedeelte van de fabriekshal. De aandacht ging daarbij uit naar de vele vrouwelijke webwinkel-ondernemers (in spe) die ons land kent. Zo deden diverse sprekers (onder andere van Thuiswinkel.org, Orangebag.nl en Bijzondermooi.nl) hun woord in drie kwartier durende sessies waarbij succesverhalen werden afgewisseld met handige tips voor hoe je bijvoorbeeld vrouwen moet benaderen met marketing. "De  webshops die op onze site staan zijn vaak eenmanszaken. Als eigenaar moet je van alle markten thuis zijn: van inkoop tot klantenservice, van social media tot PR. Wil je een goede, succesvolle webshop in de markt zetten, dan is hulp van een professional van groot belang. Op Flavourites Live! Business brachten wij vragers en aanbieders samen", aldus mede-initiatiefnemer Natascha Klootsema.

Ervaring van aanwezige webwinkelier
De auteurs van Webwinkel Weblog hebben zich vermaakt op deze beurs, maar het is natuurlijk ook leuk om te horen van de aanwezige webwinkeliers hoe zij het hebben ervaren. We interviewden kort de eigenaren van webwinkel Uppark. Zij stonden op de beurs omdat ze sinds februari online zijn met Uppark en ze graag meer naamsbekendheid willen.

"Dan is Flavourites Live! natuurlijk een perfecte gelegenheid omdat hier vrouwen naartoe komen uit het hele land. Daarnaast is het een geschikt moment voor (potentiële) klanten om ‘live’ kennis te maken met ons en onze producten. Het sluit aan bij het persoonlijke gevoel dat wij willen geven, ook via de webshop", aldus eigenaresse Sanne Noorman, die veel bezoekers naar hun webwinkel krijgt via Flavourites.nl. Ze was benieuwd wie nou eigenlijk die Flavourites-vrouwen zijn en wat ze leuk vinden. "En je krijgt natuurlijk ook veel feedback van de vrouwen die komen kijken op je stand. Voor ons goed om te horen, zodat we hiermee aan de slag kunnen en daardoor de webshop verder kunnen optimaliseren."

 

De webwinkeliers hebben al ervaring met het opzetten van een pop-up store, wat ze zeker heeft geholpen bij hun eerste Flavourites Live!-ervaring. "Als je eerder een stand gehad hebt kun je vooraf beter inschatten hoeveel voorbereidingstijd je nodig hebt en wat je nodig hebt voor de stand. Daarnaast heb je een deel van je meubilair al verzameld en weet je beter wat de vrouwen leuk vinden. Hierop kun je inspelen omdat het helaas niet mogelijk is om de hele voorraad mee te nemen in verband met de beperkte ruimte die je hebt in de stand. Dit is voor ons ook meteen het verschil met een pop-up store: tijdens Flavourites Live! hadden we minder opslagruimte voor de voorraad. Daarnaast had de pop-up store vooral een regionale functie, waar Flavourites Live! een veel groter bereik heeft."

Vooraf geen omzetdoelen
Verwachtingen over het bereik van Flavourites Live! durfde het stel vooraf niet te maken. "Wij zijn er blanco ingegaan en wilden voornamelijk veel kaartjes uitdelen en vrouwen laten kennis maken met ons en onze producten. Omdat wij in het hogere segment zitten met onze producten, voor een paar schoenen betaal je al snel 200 à 250 euro, was het wel spannend of er ook verkoop zou zijn tijdens de beurs. Vandaar de keuze om veel tassen, sieraden en accessoires mee te nemen."

"Maar de verkoop is boven verwachting gegaan en we hebben goed verkocht. Ook schoenen, waar we vooraf niet op gerekend hadden. Onze verwachting is dat we de kosten eruit gehaald hebben, dus het was zeker geslaagd. Flavourites Live! is een fantastische beurs met een divers aanbod, een goede organisatie en een gemoedelijke sfeer, ook onder de standhouders!"

Vrijdag alweer het volgende event!
Tijd om te lang na te genieten van Flavourites Live! neemt het stel niet. "Dit soort events zijn enorm leuk en inspirerend om mee maken. Komende vrijdag gaan we daarom meteen door met een pop-up store in Eindhoven in samenwerking met een aantal andere webshops".

Tags

Reacties