menu

Flash of HTML5?

Flash of HTML5? Toekomst is onzeker!Flash, de programmeertaal die als eerste op een acceptabele manier rich media wist te tonen, ligt weer eens onder vuur. Eerst waren het zoekmachines, daarna Apple, maar tegenwoordig zijn er veel bedrijven die aangeven dat Flash zijn beste tijd gehad heeft. Maar is dat ook echt zo?

Webwinkels moeten het hebben van de look & feel van de producten. Goede usability en prachtige productfoto’s en video’s helpen hierbij. Veel webwinkels maken gebruik van Flash. Flash is een programmeertaal die beelden en video zeer goed kan comprimeren. Perfect voor delen van de website die niet stilstaand zijn. Bewegende banners, productvideo’s of gewoon een goede header waarin bewegingen te zien zijn. 

 
In het verleden werd Flash echt gebruikt voor video. Voor banners is het bijvoorbeeld nog steeds de meest gebruikte toepassingen maar het wordt ook gewoon gebruikt voor kleine effecten in navigatie, animaties, headers of andere delen van websites. Grote webwinkels als Wehkamp.nl, Bol.com of HEMA maken allemaal gebruik van Flash om effecten te geven aan de website. Flash maakt websites nou eenmaal snel mooier.
 
Zoekmachines
Flash kwam vrijwel direct onder vuur te liggen toen bleek dat zoekmachines moeite hebben om de programmeertaal goed te indexeren. Websites die veel gebruik maakten van Flash of soms zelfs geheel gemaakt werden in Flash werden minder goed vindbaar in zoekmachines. Een reden waarom sommige kleinere websites en webdesignbureau’s Flash links laten liggen. Tegenwoordig is dat onterecht. Flash heeft wat extra aandacht nodig om goed indexeerbaar te maken, en navigatie via Flash zouden wij je afraden. Voor alle overige delen, los van teksten, is Flash tegenwoordig prima te gebruiken. 
 
Content management systemen
Vervolgens kwam Flash onder vuur te liggen bij de opkomende wereld van open source. Content management systemen zijn snel opgekomen en ook grote bedrijven durven een open source content management systeem te gebruiken. Het nadeel van Flash is dat het lastig is om via een CMS aan te passen. Uiteindelijk heeft Flash deze slag wel gewonnen doordat websites werken met vaste frameworks en templates. Hierdoor is het duidelijk wat de formaten zijn van bepaalde blokken van de website, waardoor Flash weer kan worden ingezet, in het template. 
 
Apple
Softwarebedrijf Apple lijkt ook geen grote fan te zijn van Flash. Toen de eerste iPod uitkwamen leek het er nog op dat Apple de software gewoon nog niet veilig en in orde kreeg voor Flash, maar nu ook de iPhone en iPad geen Flash accepteren begint het aardig op een hetze tegen Flash te lijken. De iPad is in de eerste 2 maanden meer dan 2 miljoen keer verkocht en in veel landen nog niet eens verkrijgbaar. Het is duidelijk dat webdesigners rekening moeten houden met de hard- en software van Apple. Als die geen Flash ondersteunen kan, is het zaak na te denken over een alternatief!
 
Opera, Microsoft, Google
Naast Apple heeft ook browserontwikkelaar Opera zijn voorkeur uitgesproken voor HTML5 boven Flash. Microsoft heeft aangegeven dat het met de huidige technieken voor HTML5 zou kiezen maar lijkt nog vrij voorzichtig. Alhoewel het wel de kant van HTML5 lijkt op te gaan. Google, juist het bedrijf waarvan je zou verwachten dat het kiest voor een open standaard, heeft juist recent aangegeven Flash voorlopig nog wel te willen ondersteunen. Met de nieuwe ontwikkelingen van Chrome wordt Flash zeker meegenomen, zo gaf Google eind mei nog aan. Dat lijkt een belangrijke winst voor Adobe, de makers van Flash. Zolang Chrome en Firefox Flash ondersteunen zullen Microsoft met Internet Explorer en ook Opera niet zomaar stoppen met de ondersteuning. Het zou een te groot verlies in marktaandeel kunnen betekenen.
 
HTML5? Of gewoon Flash?
Op basis van bovenstaande zou je als startende webwinkelier waarschijnlijk willen kiezen voor HTML5. Het lijkt de toekomst. Toch is de keuze nog niet zo zeker. Flash heeft al een enorm marktaandeel en als alleen Apple vandaag toch bekend zou maken dat het in de toekomst Flash wel ondersteunen gaat, kunnen beide technieken prima naast elkaar werken. 
 
HTML5 heeft een wat opener karakter. Maar juist het gesloten karakter van Flash is ideaal voor banners, reclames en andere uitingen waar de website eigenaar eigenlijk helemaal geen invloed op moet kunnen hebben. Perfect voor de affiliate marketing adverteerders die nog steeds wantrouwend zijn naar hun eigen affiliates. Daarnaast is het een verschil van ‘renderen’, het zogenaamde inladen, die met de nieuwe Flash 10.1 weer 60% sneller kan dan HTML5. Flash heeft eerder onder vuur gelegen en heeft eerder laten zien dat het prima tegen wat tegenwind kan. 
 
De uiteindelijke winnaar is de grotere website ontwikkelaar. Beide systemen kunnen waarschijnlijk prima naast elkaar draaien. Beide hebben unieke voor- en nadelen. De belangrijkste eigenschap zal het gesloten en open karakter van beide zijn. In snelheid of toegankelijkheid zullen ze, los van mogelijk Apple hardware, waarschijnlijk beiden de komende 5 jaar nog wel blijven bestaan.
 
 

Reacties