menu

Fijne feestdagen

Het einde van 2009 is in zicht. De kerstdagen staan voor de deur en de afgelopen dagen brachten winterse sneeuwpret en verkeersleed. De kerstinkopen zijn grotendeels gedaan, door velen online. Tijd om terug te blikken op een succesvol jaar voor de ecommerce.

Het was een mooi jaar voor de webwinkelbranche. De ecommerce lijkt het laatste beetje wantrouwen dat leefde bij de consument weg te hebben genomen. 2009 was een jaar van mijlpalen en recordbrekende omzetten. 

Ondanks de crisis die in 2009 vrolijk verder woedde en vele slachtoffers maakte hield de ecommerce het hoofd fier boven water. Met een grote omzetstijging rond de feestdagen en een verwachte jaaromzet van ruim 6 miljard laat de branche goede cijfers zien.

Tijdens de afgelopen dagen vol files, niet rijdende treinen en aan huis gekluisterde consumenten zagen webwinkels hun omzetcijfers explosief stijgen. Bol.com zette op maandag twee keer zoveel om als op dezelfde dag een jaar geleden. De Thuiswinkel organisatie sprak van een omzetstijging van 40% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

 Het zijn mooie cijfers die aantonen dat ecommerce in Nederland de kinderschoenen ontgroeit is. De consument raakt gewend aan het doen van aankopen online en krijgt steeds meer vertrouwen in webwinkels.

En ook de ecommerce in andere Europese landen doet het goed. Webwinkels in België schieten als paddestoelen uit de grond en de Engelse ecommerce blijft groeien. Veel webwinkels wagen de stap over de grens en grote Amerikaanse bedrijven beproeven hun kansen in Europa. 15 december was voor de Amerikaanse ecommerce de drukste dag ooit, en Cyber Monday 2009 versloeg zijn voorganger in 2008.  

Alle reden dus om positief terug te kijken op 2009. En verwachtingsvol 2010 tegemoet te zien. Wij wensen u hele fijne feestdagen en een succesvol 2010!

Het team van Webwinkelweblog.nl

  

Tags

Reacties