menu

Feestdagen: nog groter aandeel ecommerce

In Amerika verwachten ze weer veel van de naderende feestdagen. Men gaat
ervan uit dat, ondanks dat het economisch niet al te beste tijden zijn,
consumenten richting het internet gaan om binnen hun budget te blijven,
moeilijk te vinden cadeaus te zoeken en drukke menigtes te vermijden.
En daarmee zal het online feestdagen-shoppen goed zijn voor bijna een
kwart van alle online verkopen in 2012.

Feestdagen goed voor kwart van online verkopen in 2012
Bijna een kwart (24,3%) van de in totaal 224,2 miljard dollar die men in Amerika dit jaar online verwacht om te zetten komt uit de (feest)maanden november en december. Deze verwachtingen worden geschetst in het rapport ‘Online holiday shopping forecast and trends’ van eMarketer.

De algehele ecommerce-verkopen zullen dit jaar buitenproportioneel beïnvloed worden door de naderende feestdagen. De verkopen in de ecommerce-sector, waarbij reizen niet worden
meegerekend, zullen tijdens de feestdagen toenemen tot 54,5 miljard
dollar in 2012, en daarmee zal een groei van 16,8% ten opzichte van
dezelfde periode een jaar geleden, worden bereikt. En daarmee zal het
ook het vierde opeenvolgende jaar zijn waarbij er een groei plaatsvindt.
In 2008 was er nog een daling van 8,2%.

Nederland?
Hoe belangrijk die feestdagen zijn voor de ecommerce-markt, en hoeveel
we dus van die tien miljard mogen verwachten in november en december,
kan onderzoeksbureau Blauw ons vandaag helaas nog niet noemen.  Maar op de Thuiswinkel Update afgelopen donderdag, gaf het bureau aan dat totale omzet van de omzet door verkoop van producten en diensten via internet in de eerste helft van 2012 is gestegen naar € 4,61 miljard, waarvan grofweg de helft door de reisbranche gerealiseerd wordt.

De hoop is dat we in Nederland een totaalbedrag van 10 miljard gaan halen en dit is dus mede afhankelijk van een eventuele komst Amazon, en uiteraard vooral de feestdagen. Tot nu toe realiseert de branche een groei van 9% waarbij de verwachting sterk aanwezig is, dat we over het hele jaar in ieder geval weer dubbele cijfers zullen halen. Ook in Nederland zijn de verwachtingen rond de feestdagen groot. Zoveel mag duidelijk zijn!

Reacties