Feestdagen goed voor €2,2 miljard omzet online

Feestdagen goed voor €2,2 miljard omzet online

De feestdagen hebben de webwinkeliers in België geen windeieren gelegd. De periode van 11 november tot en met 31 december vorig jaar was goed voor een online omzet van 2,2 miljard euro. Dat komt neer op bijna een kwart van de totale jaar omzet in de Belgische ecommerce.

Dit blijkt uit cijfers van BeCommerce, dat onderzoek deed onder 720 nationale webwinkels. De feestperiode was zogezegd goed voor 24,3 procent van de totale jaaromzet. Ter vergelijking: vorig jaar was in diezelfde periode het aandeel nog maar 14 procent.

De meest populaire productcategorieën in België bestaan uit schoonheidsproducten, eten & drinken en modeartikelen. De wintersolden worden ook steeds populairder, net als tweedehands- en zoekertjeswebsites. Blijkbaar willen mensen via deze site van hun ongewenste kerstcadeaus afkomen.

Groei verklaard

Volgens de branchevereniging is de aanzienlijke groei tijdens de kerstperiode op twee manieren te verklaren. “. Enerzijds vond de laatste koopzondag één week voor Kerstmis plaats. De consument moest zich dus niet haasten om op een drukke zondag nog snel zijn cadeau te kopen in een winkel. Anderzijds draaiden de webshops en leveranciers overuren waardoor pakjes nog een dag voor kerstavond besteld konden worden.”

Ook groei verwacht tijdens wintersolden in januari

Tijdens de wintersolden in januari, verwachten Belgische webwinkeliers zo’n 11 procent van hun jaaromzet te behalen. Dat zou een stijging zijn van 17 procent ten opzichte van vorig jaar.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten