menu

‘Feestartikelen-webshops zijn er al genoeg’

stuiterballenWouterjan Stikkel is met zijn webwinkel voor stuiterballen leuk aan de weg aan het timmeren. Sinds een halfjaar is hij vrijwel dagelijks te vinden op verschillende fora en ook op social media is steeds meer van deze ondernemer terug te vinden. Al met al genoeg reden om deze jonge ondernemer eens te interviewen en antwoord te krijgen op die ene prangende vraag: wáárom stuiterballen?

“Echt een ad rem antwoord heb ik daar niet op”, zo verexcuseert de 19-jarige van Stuiterballen.com zich haast. “Ik vond stuiterballen vroeger wel heel erg leuk. Op een moment ging ik op internet kijken of ik er een aantal kon bestellen, en dat was niet te vinden. Dus toen ben ik gaan kijken of ik ze zelf kon gaan verkopen. Het voordeel van stuiterballen verkopen is dat je er geen grote opslagplaats voor nodig hebt en dat ze niet snel ‘uit de mode’ raken. Dat maakt het makkelijker om er mee te beginnen.”

Aanbod wordt groter
De laatste toevoeging aan Wouterjans simpele, maar effectieve webwinkel zijn stuiterballen aan een elastiek. En daarmee is de rek in zijn assortiment er nog lang niet uit. Hij verkoopt op dit moment alleen klein formaat stuiterballen, maar daar zullen in de loop van het jaar ook grotere bij komen. Ook hoopt Wouterjan dit jaar nog het bedrukken van stuiterballen te kunnen aanbieden, zodat ook mensen die op zoek zijn naar een leuk relatiegeschenk bij zijn webwinkel terechtkunnen.
 
Een criticaster zou kunnen opmerken dat Wouterjan met zijn eenduidige url vrij beperkt is in zijn aanbod en dus niet snel andere producten dan stuiterballen zou kunnen aanbieden. “Dat klopt, ik heb er bij het starten bewust voor gekozen mijzelf te beperken tot stuiterballen. Ik heb nog genoeg mogelijkheden om daar groter in te worden. En omdat ik me nu zo specifiek richt op alleen stuiterballen kan ik in die kleine niche groot worden. Als ik er andere artikelen bij zou doen zou ik een soort feestartikelen- of speelgoed-webshop worden. En daar zijn er al genoeg van.”

Dat wil niet zeggen dat Wouterjan voor de rest van zijn leven enkel stuiterballen zal verkopen. Het ondernemersbloed kruipt verder en volgens hem zullen er meer webwinkels volgen. “Het zal dan weer iets heel anders dan stuiterballen worden. Bij de start van Stuiterballen.com had ik ook als doel om er veel van te leren. En dat doe ik ook zeker. De ervaring die ik nu opdoe, kan ik dan gebruiken voor een nieuwe webwinkel. Maar ik heb nog geen concrete plannen over wat dat gaat zijn of wanneer die gaat komen.”

Jong en ambitieus
Wouterjan is negentien jaar, maar heeft niet echt last gehad van obstakels door zijn jonge leeftijd. “Misschien dat je wat meer valt en opstaat, omdat je toch minder ervaring hebt. Dus je bent veel aan het uitproberen en aan het leren en daarbij lukt lang niet alles. Maar dat is ook wel weer leuk. En bij contact via internet weten mensen lang niet altijd dat je jong bent.”

Over internet gesproken, de verkoper van stuiterballen is erg actief op ons Webwinkel Forum, maar ook op bijvoorbeeld Higher Level. “Aan beide fora heb ik heel veel gehad. In mijn directe omgeving heb ik eigenlijk helemaal geen ondernemers, dus fora zijn voor mij dé plek waar ik mijn vragen kwijt kan. Ik heb veel praktische tips gekregen. Want hoewel er altijd heel veel informatie op internet staat, is het vaak nog best moeilijk om te bepalen hoe je dat op je eigen situatie toepast. En met de kennis die ik van anderen heb gekregen, kan ik nu zelf ook weer mensen helpen, dat is erg leuk.”

Geen overbodige functies in webwinkels
Toen Wouterjan bezig was met het ontwerpen en maken van zijn webwinkel, wilde hij het vooral simpel houden. Geen overbodige functies dus. “Dat kwam neer op meer dan de helft van alle functies van het opensource-script dat ik gebruik (OpenCart) eruit halen. De look is ook vrij simpel. Maar mensen komen op de site omdat ze stuiterballen zoeken en willen bestellen. Daar is weinig extra’s voor nodig.”

De toekomst
De stuiterballen-verkoper is ook zeer actief op Twitter, met bijna bijna veertienduizend tweets. Maar dat is niet voor niets. “Ik denk dat social media een steeds grotere rol gaan spelen voor webwinkels. Mede omdat het ze het algemeen een steeds grotere rol spelen. Social media kun je gebruiken om met klanten te communiceren, om ze te binden, om ze te informeren en om ze te helpen. Het staat erg dicht bij de klant. En veel (potentiële) klanten bevinden zich al op de sociale netwerken, dus moet je daar als webwinkel ook zijn.”

 

Hij heeft duidelijke tips voor webwinkeliers die iets met social media willen doen. “Als je op een goede manier met social media omgaat, kun je klanten ook betrokken laten zijn. Door bijvoorbeeld af en toe (specifieke) feedback te vragen of door wat meer achter de schermen te laten zien. Zeker wébwinkels moeten actief zijn op het internet. En ik denk dat sommige webwinkeliers dat nog wel eens vergeten. Of ze weten niet hoe ze social media goed moeten gebruiken. Maar het zal zeker wat opleveren als daar meer aandacht aan wordt besteed. Vooral omdat het nog steeds in opkomst is.”

En over tien jaar?
Aan alle mensen die wij interviewen vinden we het altijd leuk om te vragen hoe zij zichzelf en/of hun webwinkel over vijf of tien jaar zien. “Over tien jaar heb ik een bedrijf met meerdere webwinkels en een eigen magazijn. Hoewel het best zou kunnen dat het fenomeen ‘webwinkel’ over tien jaar weer heel anders is. Ik hoop dat ik ook nog steeds stuiterballen verkoop. Ik denk dat social media en webwinkels ook meer verbonden zijn over tien jaar.  En ik hoop over tien jaar – dan ben ik 29 – aardig wat ervaring te hebben met ondernemen. En dat ik er dan nog steeds veel plezier in heb!” 

Meer over Wouterjan en zijn webwinkel is te vinden op www.stuiterballen.com.

 

Tags

Reacties