menu

Feed-based advertising, wat kun je ermee?

Feed-based advertising, wat kun je ermee?Feed-based advertising, oftewel het adverteren met behulp van (XML-)productfeeds kan op steeds meer plekken online. Maar hoe doe je dat dat en waar moet je allemaal op letten? Wanneer is feed-based advertising interessant voor jou? En hoe pak je dat dan handig aan? Wij hebben alle antwoorden! 

Met de datafeed van je productassortiment kun je leuke dingen doen. Het is niet alleen handig voor jezelf om te zien welke producten je moet bevoorraden of welke producten amper verkopen, het is ook een erg handig hulpmiddel om gerichte advertenties mee te plaatsen, bijvoorbeeld in Google Adwords, Google Shopping of bij vergelijkingssites..

Met name voor webwinkels met een omvangrijk assortiment is feed-based in bijvoorbeeld Google Adwords interessant. Zo is het mogelijk om relatief snel omvangrijke campagnes op te zetten en te beheren met product- of productattribuut-specifieke zoekwoorden. Dit is interessant omdat uitsluitend generieke zoekwoorden (zoals “printer”) misschien wel vaak ingetypt worden in een zoekmachine, maar doorgaans een lage conversie hebben. Dit in tegenstelling tot specifieke zoekwoorden (bijvoorbeeld “HP Officejet 6600”), die op zichzelf voor weinig bezoekersverkeer zorgen, maar in grotere aantallen toch interessant zijn gelet op zowel zoekvolume als conversie. Dit wordt ook wel long tail genoemd.

Het kan lucratief zijn om je te focussen op dit soort zoekwoorden (of eigenlijk zoekzinnen). Want wie zoekt op een printer, staat in potentie nog vrij ver af van het moment in het koopproces waarop de aankoop daadwerkelijk plaatsvindt; de bezoeker bevindt zich als het ware nog in de oriëntatiefase. Maar iemand die zoekt op een HP Officejet 6600 heeft waarschijnlijk zijn keuze al gemaakt en staat dus al met één been in de webwinkel. Het zoekvolume van dit type zoekwoorden is per woord(combinatie) misschien erg laag, de aankoopintentie is dat alles behalve.

Je wilt dus gerichter adverteren. Je wilt advertenties met specifieke zoekwoorden die te maken hebben met de producten uit jouw webwinkel. En dus maak je gebruik van een XML-productfeed. Je gaat aan feed-based advertising doen.

Het opzetten van een datafeed
Een datafeed opzetten kan op verschillende manieren. Voor veel content management systemen zijn er allerhande oplossingen en plugins beschikbaar, waarvan ze in veel gevallen zelfs gratis zijn. Heb je een custom CMS, dan kun je je website-bouwer of een programmeur inschakelen om een datafeed voor je te maken. Maar je kan ’t natuurlijk ook handmatig opzetten, dat kost je helemaal niks! Zo heeft Google in z’n Merchant Center een uitleg klaar staan over hoe je een tabgescheiden gegevensfeed kunt maken in bijvoorbeeld Microsoft Excel. Dat is echter een .txt-productfeed, het is ook mogelijk om zelf een .xml-productfeed in elkaar te knutselen.

Voordelen en nadelen handmatig opzetten datafeed
Het handmatig opzetten van een datafeed heeft als voordeel dat je er geen extra software of kostbare IT-tijd voor nodig hebt. Je hebt zelf controle over de variabelen en het is je eigen keuze welke zoekwoorden je gaat gebruiken. Het nadeel is dat het erg tijdrovend kan zijn, dat het niet echt dynamisch is, dat er al snel foutjes in sluipen en dat het onwerkbaar is bij een groot assortiment.

Martijn Stoelhorst, Zoekmachinemarketing Consultant bij Traffic Builders, heeft een aantal handige tips voor als je een datafeed wilt opzetten. “Je moet je goed bedenken waarvoor je de feed wilt gebruiken en logische variabelen kiezen. Google heeft een hele rits aan specificaties online gezet die nodig zijn als je je producten in Google Shopping getoond wil krijgen. En voor andere prijsvergelijkers of voor affiliates gelden natuurlijk weer andere specificaties.”

“Het beste is om verschillende feeds op te zetten voor verschillende kanalen. Gebruik labels om je feed op te kunnen splitsen, bijvoorbeeld om zo alleen producten met een lage marge te adverteren of om bepaalde of seizoensgerelateerde producten uit te sluiten of juist op te nemen in je feed. En gebruik termen die logische zoekwoorden vormen. En ook belangrijk: vergeet niet om de feed regelmatig te updaten! Bij Google Shopping moet je denken aan minstens één keer per maand, maar idealiter doe je het elke dag.”

Het is mogelijk om geautomatiseerd de productfeed om te zetten in campagnes, advertentiegroepen, keywords en advertenties. Aanpassingen in het assortiment worden dan automatisch doorgevoerd naar de campagnes. Dit bespaart tijd en geld in het onderhoud.

Tools
Voor het opzetten, onderhouden en zelfs automatisch bijsturen van advertentiecampagnes in Google Shopping, Google Adwords of andere advertentieplatformen, zijn diverse tools beschikbaar. Uiteraard heeft elke tool specifieke voor- en nadelen. Sommige tools stellen de adverteerder in staat om de XML-productfeed vanuit de webwinkel in te laden en in de tool geschikt te maken voor een specifiek advertentieplatform. Andere tools hebben dit niet, en vereisen dus een XML-feed die op voorhand al goed is opgebouwd, conform de specificaties van het advertentieplatform. Daarnaast dien je goed te letten op de advertentieplatformen die worden ondersteund; sommige tools zijn geschikt voor alle hier genoemde platformen, andere richten zich juist alleen op Google Shopping, of ondersteunen geen vergelijkingssites. Voorbeelden van veel gebruikte tools in Nederland zijn onder andere AdCore, Marin Software, bGenius, Acquisio, Kenshoo en DoubleClick Search (van Google zelf).

Tags

Reacties