menu

Fashionopleiding integreert ecommerce in studie

Fashionopleiding integreert ecommerce in studieKleding wordt steeds vaker online gekocht en dus focust ook TMO, de hogeschool voor mode-management, zich steeds meer op het internet. Dat gaat zelfs zover, dat alle studenten een heuse eigen webwinkel bouwen! Wij spraken met de docent ecommerce over de ervaringen.

De wereld verandert door het internet. Niet alleen omdat er online winkels ontstaan, maar vooral omdat daardoor de klant verandert, en dus de bestaande wereld zich ook aan moet passen. Bij TMO, een particuliere hogeschool voor modemanagement die jaarlijks zo’n 180 nieuwe fashionmanagers opleidt, beseffen ze dat maar al te goed. Niet voor niets hebben ze daar ecommerce al langer in het lesprogramma zitten en wordt dit momenteel zelfs nog verder uitgebreid.

En het gaat al best ver. Zelfs zover, dat een van de eerste dingen waar nieuwe studenten mee te maken krijgen als ze starten met de opleiding, het opzetten van een eigen webwinkel is. “Alle nieuwe studenten, zonder uitzondering, krijgen hier in het tweede semester al mee te maken. Als je dus in het komende schooljaar in september bij TMO van start gaat, richt je ergens in november al je eigen webwinkel op. Er wordt dus nogal wat verwacht van de studenten. Maar ze krijgen hier natuurlijk wel alle ondersteuning bij. Zelf geef ik bijvoorbeeld vijf hoorcolleges over ecommerce, die ze kunnen volgen voor ze werkelijk aan de webwinkel beginnen”, aldus Ezra Langendorff die de vakken e-marketing & e-commerce bij TMO verzorgt.

“Afgelopen schooljaar heeft TMO het traject al doorlopen en de ervaringen hiermee zijn zeer positief! Zo is er voor de colleges geen aanwezigheidsplicht maar we zien dat de opkomst zeer goed is te noemen. Het blijkt ook wel nodig, want ook al denk je bij de generatie van twintigjarigen van nu dat ze zijn opgegroeid met internet, velen zien een webwinkel toch als een technisch ding en Facebook als een persoonlijke chatsite. De switch naar online business genereren kan dan best een zware dobber zijn.”

“Ecommerce is voor sommigen sowieso soms best een realitycheck. Zo zitten er bijvoorbeeld ook studenten tussen die uit een familie komen die al jaren actief is in de retail en nog steeds weinig gebruik maken van het internet. Die het internet soms zelfs bijna als bedreiging zien. Maar de markt, de consument eigenlijk, verandert. Het internet wordt steeds belangrijker en als je je nu opleidt in de fashion-industrie dan ga je na je opleiding ermee te maken krijgen. Dus zet TMO hier zwaar op in.”

Voor de webwinkel zelf wordt de software van Shoppagina ingezet. “We hadden dit ook zelf kunnen doen, met WordPress bijvoorbeeld, maar dan vraag je veel meer technische kennis van de student en dat is juist wat we niet willen. Het echte bouwen van de webwinkel is voor ons niet zo belangrijk.”

“Het oprichten van de webwinkel is maar een klein onderdeel en de webwinkels zelf zijn vooral bedoeld als praktijkopdracht om aan te tonen dat de student de theorie begrijpt. Dus vooral of de student kan aantonen dat hij zich kan inbeelden in de klant, een marketingstrategie kan opzetten en begrijpt welke factoren van invloed zijn op de conversie. Elke student moet op zijn minst een stuk of tien conversie-factoren kunnen bedenken en doorvoeren in zijn webwinkel.”

“Shoppagina heeft een duidelijke handleiding en gebruiksvriendelijke software, waardoor de studenten zonder al te veel technische kennis een webwinkel kunnen bouwen. Wij kunnen die dan vervolgens beoordelen op hoe ze eruit zien, hoe ze bepaalde filters inzetten, producten presenteren en dus vooral de marketing ervan opzetten. Zo hopen we dat studenten snel Facebook of Pinterest bij de webwinkel betrekken of op een andere manier zich kunnen onderscheiden.  Als de webwinkels eenmaal zijn beoordeeld, gaan deze vervolgens weer offline. Er wordt dus niet werkelijk iets verkocht.”

Ook al gaat de webwinkel uiteindelijk weer uit de lucht en is de hoeveelheid ecommerce in het lesprogramma voor enkele studenten best een flinke confrontatie, uiteindelijk denkt TMO hiermee een goede stap te hebben gemaakt. “Je merkt toch dat er online steeds meer gebeurt en dat beperkt zich echt niet alleen tot online spelers. Veel van onze studenten gaan straks werken bij een groothandel, grote leverancier of groot merk als manager op de fashion-afdeling. Natuurlijk is daar niet iedereen bezig met de technische aspecten van een webwinkel. Maar juist daarom hoop ik dat deze groep mensen misschien in de toekomst het verschil kan maken online.”

“Online is er nog vaak vooral te zien wat er technisch mogelijk, handig of praktisch is waardoor enorm veel fashionkennis online verloren gaat. Als wij de retailspecialisten van de toekomst iets meer kunnen leren over wat er online kan, kunnen zij misschien de kennis vanuit het oogpunt van de retailer beter naar het internet brengen. We krijgen enorme positieve signalen van onze studenten te horen en er zijn zelfs alumni die vragen of ze bij ons niet af en toe hun emarketing- en ecommerce-kennis kunnen blijven bijspijkeren. Dat geeft ons een duidelijk signaal dat we op de juiste weg zijn en het deel in emarketing en ecommerce dus nog verder kunnen uitbreiden.”

Tags

Reacties