Fashionfitr

Fashionfitr: ‘Eind dit jaar bedienen we minimaal dertig fashion webshops’

door Redactie. Over interviews met de tags , . 663 keer bekeken.

Het is algemeen bekend dat online fashionspelers veelal kampen met hoge retourpercentages en dito retourkosten. Want hoeveel foto’s en filmpjes een retailer ook maakt, consumenten blijven het lastig vinden om in te schatten hoe de pasvorm op hun lichaam zal zijn. FiftySix Avenue ontwikkelde daarom Fashionfitr, een fittingtool die ervoor moet zorgen dat klanten meteen de juiste maat aanschaffen.

“Webshops krijgen gemiddeld 35 tot 60 procent van de geleverde kledingstukken teruggestuurd, in de meeste gevallen omdat de maat niet klopt of de pasvorm niet bevalt”, zegt Robert Lugtenborg, de bedenker van de fittingtool. Fashionfitr vergelijkt het uitgekozen kledingstuk met de merken die de consument al in zijn kast heeft hangen, om zo tot een maatadvies te komen. Het is volgens Robert de enige applicatie waarbij de consument geen lichaamsmaten hoeft in te geven. “Ook is er geen webcam of smartphonecamera nodig, waardoor het laagdrempelig en eenvoudig in gebruik is.”

De beta-versie werd eind 2015 gelanceerd. Op basis van de testfase en de feedback van de aangesloten shops is een verbeterde versie ontwikkeld, die begin deze maand op de markt kwam. Uniek aan Fashionfitr is de optie om het gekozen kledingstuk te vergelijken met een maatje groter of kleiner. “Zo geven we niet alleen het meest optimale maatadvies vanuit onze kant, maar kan de gebruiker tevens zelf bepalen wat hem of haar het best past.” Momenteel maken acht webshops gebruik van de software, maar Robert verwacht er eind 2017 minimaal dertig te hebben aangesloten.

‘Het aantal retourzendingen daalde met dertig procent’

Om verwarring over de maat terug te dringen, zijn er binnen de modewereld diverse pogingen gedaan om over te gaan tot een uniforme maatvoering. Hierdoor zou Fashionfitr een stukje bestaansrecht kunnen verliezen, maar Robert is hier niet bang voor. “De maatvoering wordt ook gebruikt als marketingtool. Kijk maar naar Abercrombie & Fitch. Als je wat steviger bent, kom je bij dit Amerikaanse merk met de beste wil niet in een maat XXL, terwijl andere retailers er juist voor kiezen om een kleinere maat in het label te zetten omdat ze denken dat dit de consument een beter gevoel geeft.”

De kans dat het ooit zo ver komt, is volgens Robert dus klein. En ook al is dit het geval, dan nog ziet hij voldoende kansen. Het gaat er volgens hem niet alleen om of een kledingstuk past, maar ook of de fit past bij de voorkeuren van de consument. Op dit moment bevat Fashionfitr de maten van ruim vierduizend merken en dit aanbod groeit dagelijks. Robert is tevreden over de eerste tests met de software. “Het aantal retourzendingen is door de inzet van Fashionfitr met ruim dertig procent afgenomen. De conversie steeg daarentegen met gemiddeld 3,6 procent.”

‘Elk item dat niet past, zorgt voor een negatieve winkelervaring’

Fashionfitr richt zich primair op het verbeteren van het aankoopproces voor de gebruiker, maar met de data die (anoniem) wordt vergaard kan ook de retailer worden geholpen. “Normaal gesproken beschikt een retailer alleen over zijn eigen data, maar wij hebben relevante informatie van duizenden bedrijven waaruit we na verloop van tijd interessante conclusies trekken en die we kunnen gebruiken voor nieuwe businessmodellen. Wanneer wij bijvoorbeeld bepaalde patronen ontdekken in het aankoopgedrag van consumenten, kunnen we de aangesloten retailers (zowel on- als offline) hierover informeren en adviseren. Een bijkomend voordeel is dat betere modellen voor onder meer de inkoop, productie en maatvoering een bijdrage kunnen leveren om de supply chain in positieve zin te verbeteren.”

Robert heeft er alle vertrouwen in dat Fashionfitr een groot succes zal worden. Als voorbeeld geeft hij Shoefitr, de 3D-tool waarmee consumenten digitaal schoenen kunnen passen, dat is gekocht door Amazon. “Dit geeft wel aan in hoeverre retouren een probleem zijn binnen de ecommerce. Bovendien zorgt elk item dat niet past voor een negatieve ervaring bij de consument.” De komende jaren richt Fashionfitr zich volledig op het aansluiten van zo veel mogelijk fashion-webshops. Daarnaast zijn er ideeën voor de lancering van een app, waarmee de verworven data optimaal ingezet kan worden voor de gebruiker.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties