menu

Fashion Drug: ‘Investering in eigen app voor ons een must’

Een klantenkring opbouwen door leuke outfits te delen op social media en vervolgens via een webwinkel een eigen assortiment verkopen: het is dé droom van veel webwinkeliers in de dop. Voor Denise werd het de realiteit. Nadat zij op Instagram werd ontdekt door tienduizenden fashion-addicts stopte zij met haar studie om fulltime te ondernemen.

“Instagram is echt de motor van het bedrijf”, vertelt Denise bij het bezoek aan haar nieuwe bedrijfspand vlak onder Eindhoven. Met een geheel eigen stijl qua outfits en foto’s wist Denise al vanaf de start enkele internationale fashion-accounts met honderdduizenden volgers zo ver te krijgen om de foto’s die zij op Instagram zette te herplaatsen. Dit resulteerde al snel in duizenden eigen fans. Momenteel staat de teller van haar Instagram-account @denisemelissa_ op zo’n honderdtachtigduizend volgers.

🐶 Overalls from @fashionnova use my discount code xodenisexo for 15% off! #fashionnova

Een foto die is geplaatst door Denise Melissa (@denisemelissa_) op

‘Vooraf duidelijke Instagram-strategie bepaald’

Het internet staat bomvol social media-accounts met leuke kleding, dus er komt ook wel wat geluk bij kijken. Maar Denise had direct een strategie. Zo gaat al haar energie naar Instagram en een beetje Snapchat – Facebook is amper de moeite waard – en richtte ze zich direct bij de start op Amerikanen. “Die geven ongenuanceerd feedback. Nederlanders reageren soms als ze kritiek hebben, maar zullen zelden aangeven dat iets uitmuntend is. Een Amerikaan reageert al snel dat iets amazing is om het vervolgens snel te delen.” Dat domino-effect heb je wel een beetje nodig. Om die reden gaan de meeste foto’s ’s avonds live, gaat het vanaf de start in het Engels en is met Fashion Drug voor een duidelijk internationale merknaam gekozen.

Denise vindt het belangrijk dat de outfits bereikbaar blijven. Veel bestaat daarom uit basics die ook verkocht worden via ketens als Zara of H&M. Het is dan de tas, een accessoire, dat ene truitje of die toffe broek die het geheel afmaakt. Zo herkennen mensen zich in de foto, maar blijft het hele setje wel een bepaalde allure hebben. “Vooral voor de jongste doelgroep is dit belangrijk. Meiden van nu winkelen niet meer urenlang in de stad. Ze zoeken online naar een outfit waarmee ze zich bijzonder voelen. Als ze hun outfit kunnen opleuken met net die ene aankoop waardoor het een ster-outfit wordt, dan doen ze dat. Instagram-accounts als die van Fashion Drug volgen ze vooral om geïnspireerd te raken. Ze willen dus meer zien dan alleen die commerciële verkoopplaatjes. De juiste mix is belangrijk.”

Aan het creëren van de juiste setting met inspirerende foto’s wordt de nodige aandacht besteed. Zo is de huidige voorpagina van de webshop geschoten in Parijs. Verder is bewust het gezicht van Denise niet zichtbaar op de foto’s. “Ik wil feedback op de outfit. Vrouwen moeten de kleding en accessoires op zichzelf kunnen zien en zich bijzonder voelen. Reacties op foto’s dat mijn haar zo leuk zit, leidt dan alleen maar af.”

#ootd 🐭

Een foto die is geplaatst door Denise Melissa (@denisemelissa_) op

‘Voorraadbeheer wordt steeds belangrijker’

Een specifieke doelgroep heeft Denise niet. Wereldwijd kopen meiden haar outfits. Ongeveer vijftig procent gaat naar de Verenigde Staten, Canada en Australië. Dat laatste land is belangrijk, mede omdat men daar net in een ander seizoen zit. Zo zijn er recent foto’s geplaatst van winterjassen die gretig aftrek vonden. In tegenstelling tot fysieke winkels heeft Fashion Drug geen assortiment dat blijft liggen. Integendeel, bij late verkooppieken blijken groothandels vanwege de traditionele seizoensinvloeden juist slecht ingesteld op extra aanvragen.

Voor de inkoop maakt Denise een inschatting van de verkopen via haar eigen account, maar hierbij weet ze nooit of anderen het oppikken. Meestal gebeurt dat direct maar soms promoten andere vloggers kleding pas weken later. Dan kan het voorkomen dat een tas of kledingstuk die bij Fashion Drug al even niet meer in de spotlight staat opeens in een YouTube-filmpje verschijnt en daardoor weer opnieuw moet worden ingekocht.

Momenteel komen de orders binnen via haar eigen Instagram-account. Of Facebook net zo succesvol zal zijn, daar heeft de onderneemster haar vraagtekens bij, maar YouTube- of Tumblr-vloggers zouden zeker groei kunnen realiseren. Zelf denkt Denise daar voorlopig geen tijd voor te hebben, dus wil ze daarvoor graag samenwerken met grote accounts. Daarnaast is recent gekozen voor een app, waarmee extra verkopen kunnen worden gestimuleerd.

‘Investering in eigen app voor ons een must’

“We kunnen nog enorm veel verbeteren, maar doen alles met zijn tweetjes. We pakken dingen dus stap voor stap op. Ons wensenlijstje groeit en veel gaat op de lange baan. We investeren eigenlijk pas in zaken als we vooraf weten wat het brengt. Iets als Adwords doen we zelfs helemaal niet, simpelweg omdat we er geen tijd voor hebben. Al onze energie gaat naar onze producten, social media of de webwinkel! De app is echt een uitzondering.”

“We hadden al langere tijd interesse en doordat de instap via JMango360 goed is te overzien, konden we hier snel schakelen. Zodra de app werd opgeleverd kwamen er gelijk bestellingen binnen, blijkbaar zoekt onze doelgroep ons al in de appstores! Ruim tachtig procent van onze traffic is mobiel, dus een app is ook eigenlijk een must. Zeker omdat we wereldwijd versturen. Zelfs als je rekening houdt met alle tijdzones sneeuwt je bericht snel onder, dus je weet nooit of je echt onder de aandacht bent geweest. Via een app in combinatie met pushberichten is die kans veel groter. Hoeveel de app gaat opleveren durf ik niet te zeggen maar dat deze een succes gaat worden, daar ben ik vrij zeker van.”

Tags

Reacties