menu

FashCom: ‘We richten ons steeds meer op internationale kansen’

Met FashCom exploiteert Stijn Kruijssen verschillende nicheshops, allemaal op het gebied van ondermode. “Ik geloof sterk in de groei vanuit een specialisme”, zegt hij. En daar kan de ambitieuze ondernemer best eens gelijk in hebben, want FashCom is al jaren een vertrouwd gezicht bij zowel de FD Gazellen Awards als de Shopping Awards.

“Het is nu eenmaal makkelijker om de beste te zijn binnen een kleine productgroep dan met een assortiment dat bij wijze van spreken van winterjassen tot sportschoenen strekt”, vertelt Stijn. Door al die verschillende klantreizen is het volgens hem erg lastig om iedereen de juiste beleving te bieden. “Bij FashCom verkopen we ook meerdere productgroepen, maar omdat we het beperken tot ondermode zijn de raakvlakken groter dan de verschillen.”

Al jaren op rij tientallen procenten groei

In 2002 lanceerde Stijn op 18-jarige leeftijd zijn eerste affiliate-model, toen nog op het gebied van spaarprogramma’s. Al snel volgden andere affilate-initiatieven, ditmaal binnen de ecommerce. Om minder afhankelijk te zijn van adverteerders en meer invloed te kunnen uitoefenen op de klanttevredenheid richtte Stijn in 2011 samen met twee compagnons FashCom op.

Boxers.nl, de eerste eigen webshop, groeide uit tot het vlaggenschip. Maar ook de andere nicheshops, waaronder Sokken.nl en Zwembroeken.nl, doen het zeker niet onverdienstelijk. De eerste jaren groeide FashCom met minimaal 60 procent. Inmiddels is de groei iets teruggelopen, maar met een groeipercentage van ruim 40 procent over de afgelopen twee jaar is er nog altijd niets te klagen.

Nicheshops boven een allesomvattend label

Hoewel er steeds meer nichespelers zijn die de verschillende webwinkels (succesvol) samenvoegen tot één label, kiest FashCom er vanwege de krachtige domeinnamen, herkenbaarheid en positionering voor om dit niet te doen. “Onze doelgroep bestaat hoofdzakelijk uit mannen, die heel gericht shoppen. Een domeinnaam als Boxers.nl en Sokken.nl maakt direct duidelijk wat je verkoopt, bovendien geloven wij dat een generieke naam vertrouwen uitstraalt.”

Een nadeel van al die gerichte shoppers is dat er relatief weinig bijverkoop plaatsvindt. “Mensen zijn toch minder geneigd om nog even rond te snuffelen dan wanneer je een totaalaanbod hebt.” FashCom probeert hierop in te spelen door binnen de shops te verwijzen naar het assortiment van de andere shops. “Wellicht dat we ooit toch overstag gaan en een overkoepelend label lanceren, maar dan moet dit merk wel écht een grote toegevoegde waarde bieden.”

Krachten bundelen op internationaal niveau

FashCom verwerkt op een gemiddelde dag zo’n 250 orders. Hiervan is ongeveer 3 procent bestemd voor de Belgische markt. “We hebben recentelijk Boxers.be en Sokken.be gelanceerd, waardoor ik verwacht dat dit percentage aan het eind van dit jaar is opgelopen tot minimaal 10 procent.”

Ook is het bedrijf via Amazon aan het experimenteren in Duitsland. “We zijn pas twee maanden actief op de buitenlandse markt, dus ik wil niet te hard van stapel lopen”, zegt Stijn. “Maar ik kijk wel al met een schuin oog naar de kansen die andere Europese landen bieden.” Veel collega-ondernemers zijn volgens hem vooral bezig met de consolidatieslag die in eigen land plaatsvindt, terwijl hij het liever op Europees niveau bekijkt.

“Ik verwacht dat er binnen nu en vijf jaar een aantal dominante spelers komen die binnen heel Europa een belangrijk marktaandeel zullen veroveren”, verduidelijkt hij. Door nu alvast de belangrijkste buitenlandse concurrenten in kaart te brengen, zorgt Stijn ervoor dat hij niet onaangenaam verrast wordt. Want dat er uiteindelijk een internationale consolidatie gaat plaatsvinden, is iets dat volgens hem onvermijdelijk is.

Tags

Reacties