menu

Facebook maakt Pages socialer

Facebook maakt Pages socialerFacebook heeft recent wat grote veranderingen doorgevoerd. Ook ondernemers merken hier wat van, want sinds kort is er op de sociale netwerksite een Friend Activity-tab te zien op Pages, de pagina’s van bedrijven. Sociale interactie wordt belangrijker. Maar negatieve reacties kunnen hierdoor ook toenemen.

Friend Activity
Met de lancering van de Friend Activity-tab kan een consument op Facebook nu zien wanneer een vriend iets van dat bedrijf of merk heeft geliket, erop heeft gereageerd, genoemd, getagd of wanneer er in de desbetreffende winkel is ingecheckt. Door deze verandering kunnen ondernemers en marketeers via Facebook dichter bij hun klanten komen en hen beter bereiken.

Facebook Pages worden relevanter en persoonlijk
De sociale netwerksite denkt dat met het aanbieden van deze content mensen de Facebook Pages als persoonlijker en meer relevant gaan zien. Wat daar ook aan moet bijdragen is het feit dat men niet langer eerst een Page moet liken om op het prikbord of op updates van het bedrijf te kunnen reageren. Klanten kunnen nu liken en reageren op ieder bericht dat als openbaar is gemarkeerd. Dit kan natuurlijk wel als gevolg hebben dat een merk of bedrijf op Facebook nu veel meer negatieve reacties krijgt dan voorheen, aangezien de drempel om te reageren is verlaagd.

Hoewel het socialer maken van de bedrijfspagina’s een toevoeging kan zijn voor de Facebook gebruikende klanten, is het natuurlijk ook een mogelijkheid voor Facebook om meer data te verkrijgen en zo meer relevantie advertenties te kunnen tonen.

Gesponsorde berichten op Facebook
Een van de manieren waarop Facebook haar advertenties relevant probeert te maken voor de gebruikers is door het aanbieden van zogeheten Sponsored Stories, oftewel gesponsorde verslagen. Als adverteerder betaal je dan om bepaalde posts of acties van gebruikers, die gerelateerd zijn aan je bedrijf of merk, op een opvallende manier weer te geven in het nieuwsoverizcht. Als een vriend van iemand bijvoorbeeld de pagina van Starbucks leuk vindt, dan kan er een gesponsord verslag worden getoond, mits Starbucks ervoor heeft gekozen om gebruik te maken van deze optie.

Tags

Reacties