menu

Eye Tracking volgt consument bij bezoek webwinkel

Eye Tracking volgt consument bij bezoek webwinkelMarktonderzoeksbureau De Onderzoekfabriek heeft in Amerika een onderzoeksmethode genaamd Eye Tracking gekocht en die gisteren gepresenteerd tijdens de Business Vakdagen in Hardenberg. Met de methode en de bijbehorende apparatuur worden oogbewegingen, oogfixaties en muisklikken geregistreerd van de testpanelleden. Zo kan aan webwinkels getoond worden wat mensen zien of juist overslaan als ze hun website bezoeken.

De Onderzoekfabriek bestaat al sinds 2011 en biedt diensten aan zoals mystery shopping, mystery calling en mystery mailing. Het houdt zich dus vooral bezig met de meting van klantbeleving. Met het nieuwe Eye Tracking kan het dit nu ook op een andere manier doen. Opdrachtgevers zoals Praxis, Bacardi en Mora krijgen nu antwoord op de vraag waar een mens naar als kijkt als die hun webwinkel of advertentie bekijkt.

Zoals te zien is in bovenstaand filmpje worden leven van een testpanel in een aparte onderzoeksruimte gezet met een computer, een beeldscherm en speciale apparatuur die via infrarood-signalen en bijbehorende software de ogen opzoekt. Met Eye Tracking wordt vastgelegd waarna ze kijken en voor hoe lang. Maar uiteraard ook naar wat de testpanelleden overslaan. Met hittekaartjes en filmpjes van het kijkgedrag wordt dit inzichtelijk gemaakt voor de klant.

Alles wordt vastgelegd in een rapport, zodat de klanten met de gegevens aan de slag kunnen om hun webwinkel te verbeteren. Tegenover De Stentor laat oprichter en directeur Arend Hofsink weten dat ze dit ook kunnen doen met advertenties of folders. Volgens hem is het in ieder geval een betrouwbaar systeem. “Het apparaat laat zich niet voor de gek houden, dat heeft de testperiode ook wel uitgewezen.” De Onderzoekfabriek heeft meer dan drieduizend testers die op basis van hun profiel kunnen worden opgeroepen om mee te doen aan onderzoeken.

De Onderzoekfabriek heeft klanten (gehad) als Praxis, Adecco, Telstar, Futurumshop en Kamer van Koophandel Brabant. “Nu websites een steeds belangrijker advies- en verkoopmiddel zijn, onderzoeken we nu ook het gedrag van klanten en ons nieuwe systeem is daar het ultieme middel voor”, aldus Hofsink.

Tags

Reacties