Exact meets E-commerce in teken van powervrouwen

Exact meets E-commerce in teken van powervrouwen

Op het hoofdkantoor van Exact vond gisteren de achtste editie van Exact Meets Ecommerce plaats. Dit jaar was het thema ‘Powervrouwen’ en met voormalig topmodel en succesvol ondernemer Frederique van der Wal als één van de hoofdsprekers, maakte de organisator Dealer4Dealer deze belofte helemaal waar.

Dealer4Dealer organiseerde in 2010 de eerste Exact meets E-commerce, destijds nog als Exact meets Magento. “Wat begon als een bijeenkomst met voornamelijk verkooppraatjes voor een man of twintig, is uitgegroeid tot een dag boordevol inhoudelijke sessies”, aldus initiatiefnemer René Albertema tijdens de aftrap van het event. En hij had gelijk, want met onderwerpen als big data, schaalbaarheid en omgaan met tegenslagen kregen we genoeg stof tot nadenken.

Authenticiteit loont

Naast Frederique van der Wal bood onder meer Jan Willem van der Sterre een bijzonder openhartig inkijkje in de weg naar succes. De gastsprekers doen het erg goed in hun eigen niche, maar gelukkig weerhield dit hen er niet van om hun leermomenten te delen. Zo vertelde Frederique van der Wal dat het goed is om vastbesloten en gefocust te zijn, zolang je maar flexibel blijft.

“Ik wist altijd al dat ik wilde ondernemen”, zei Frederique, die al tijdens haar modellencarrière verschillende projecten lanceerde. Toch kwamen haar eerste twee initiatieven, een badkledinglijn en een parfum, niet echt van de grond. “Ik had hier eindeloos veel energie en geld in kunnen pompen, maar je moet ook durven erkennen dat sommige initiatieven het simpelweg niet in zich hebben.”

Met haar online bloemenwinkel Frederique’s Choice was Frederique in 2008 de eerste die de bloemen rechtstreeks van de kweker naar de consument liet bezorgen. Hoewel ze dit tijdens de dieptepunt van de economische crisis lanceerde, sloeg dit wél aan. “Wat werkt is dat we onderscheidend zijn.” Voor Frederique is duurzaamheid al sinds de start één van de belangrijkste pijlers. Met behulp van een aantal indicatoren als waterverbruik en transport laat ze een footprint berekenen, waarmee ze in de gehele keten de bewustwording wil bevorderen.

Dromen, durven, doen

Ook voor Jan Willem van der Sterre, eigenaar van UV-Fashions, speelt data een belangrijke rol. “Ik houd van efficiëntie en wil snel kunnen schakelen.” Zodra het budget het toeliet, begon Jan Willem daarom met automatiseren. Inmiddels zijn vrijwel alle bedrijfsprocessen met elkaar gekoppeld, waardoor het bedrijf een geoliede machine is geworden. “Vanwege de schaalbaarheid kunnen we extra niches toevoegen, zoals regenkleding. We verwerken dagelijks vele honderden bestellingen en dit doen dit in eigen beheer. Zonder automatisering zaten we nu aan onze max.”

Als oprichter van technisch productiehuis Van Ons is Bas van der Lans uiteraard een grote voorstander van automatiseringsslagen. Al geeft hij wel mee dat een automatisering van 100 procent voor de meeste bedrijven een fata morgana is. “Als je wacht tot alles perfect is, mis je de boot.”

Voor Frederique, die steeds meer werkt met abonnementen, is het een herkenbaar verhaal. “Al jaren geleden speelde ik met het idee om bloemenabonnementen te verkopen, maar telkens verschoof dit naar de achtergrond.” Getriggerd door het aanstekelijke enthousiasme van de gemiddelde ondernemer in New York, waar Frederique al jaren woont, besloot ze het gewoon te doen. En met succes, want het vindt gretig aftrek. “Ik verwacht binnen 5 jaar, bovenop de reguliere omzet, een vergelijkbare omzet te behalen via subscription commerce.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten