‘Uitbesteden wat je zelf niet kunt werkt niet’

Webshop Wednesday vond gisteravond niet plaats in Amsterdam, maar in de kantine van Fonq.nl, waar CEO Patrick Kerssemakers in een ‘College Tour’-setting openhartig antwoordde op alle vragen van mede-webwinkeliers. Een interactieve avond en wij waren erbij.

Patrick Kerssemakers startte zelf ooit met de webwinkel Voeljegezond.nl. Vervolgens nam hij webwinkels over en exploiteerde hij webwinkels van andere organisaties die wel publiek hadden maar zelf niets met online verkoop deden, zoals landelijke dagbladen. Dit alles werd gedaan onder de naam Mailorder Solutions, dat later samenging met Fonq.nl. Dat bedrijf hanteerde een vergelijkbare strategie. In totaal had deze samenwerking tientallen webwinkels in het beheer alvorens ze zelf in 2011 een meerderheidsbelang van hun bedrijf verkochten aan RFS Holding, dat ook in de ecommerce-bedrijven Wehkamp en Create2Fit investeert.

Een samenwerking, overname, exploitatie van anderen en tientallen nichespelers dus. Fonq.nl heeft het allemaal meegemaakt en bij Webshop Wednesday was er alle ruimte om aan CEO Patrick Kerssemakers te vragen hoe dit gegaan is en wat nu nog de kansen voor nieuwe starters zijn.

‘Facebook? Dat levert dus zo goed als niets op…’

“Ik ben verbaasd dat ik op facebook ‘like & share’-acties zie”, merkt webwinkelier Sandra Bouw vanuit de zaal op. “Dat klopt. Als je dat financieel terugrekent zouden we dat eigenlijk niet moeten doen,” erkent Patrick eerlijk. “Maar we willen bouwen aan ons merk en social media ligt dan voor de hand. Social media is best leuk en op andere vlakken werkt het ook wel. Zoals wanneer iemand zegt dat hij iets leuks heeft gekocht bij een bepaalde winkel. Maar die ‘share & like’-acties… Tsja wat kan ik erover zeggen?”

‘Het is nog altijd Google wat de klok slaat.’

“Het is nog altijd Google wat de klok slaat. Terwijl die prijzen maar blijven stijgen en we daar dus het liefst niet te afhankelijk van willen zijn. We hebben alleen geen keus, het draait allemaal om volume bij spelers zoals wij, dus moeten we blijven groeien willen we blijven bestaan. En dan kun je gewoon niet om Google heen. Ook al proberen we van alles.”

Een zeer eerlijk antwoord, wat gelijk de avond typeert. Zo antwoordt Patrick even eerlijk op een vraag, waarbij iemand graag wat adviezen wil op het vlak van A/B-tests, dat ze dit momenteel simpelweg niet (voldoende) doen en hij er dus momenteel even weinig over kan zeggen. Er zijn net mobiele versies van de webshops online gegaan en daar is de tijd even in gaan zitten.

‘Nog geen goede responsive voorbeelden gezien’

Waarom er niet voor responsive design is gekozen? Nou ja omdat Fonq.nl zelf geen goed voorbeeld kon vinden van een responsive design voor een warenhuis. Voor een aanbieder van een product is dat ideaal, maar bij een warenhuis als Fonq.nl nog even niet. En dus is er nu even gekozen voor een puur mobiele site, die overigens nog wel wat bugs heeft maar al zoveel beter converteerde dan wat er tot op heden te zien was, dat er gekozen is om dit maar vooral snel te lanceren. De eerste cijfers zijn gelukkig zeer positief te noemen.

Duidelijke antwoorden van een ondernemer die in een groeimarkt zit en af en toe zelfs keuzes moet maken om essentiële dingen even niet te doen omdat er nou eenmaal geen handen beschikbaar voor zijn. Dat het in deze markt soms zelfs letterlijk om handjes gaat bewijst Patrick wanneer we het hebben over het inpakken van de pakketjes. “Met kerst stond de hele directie hier gewoon in het magazijn mee te helpen inpakken. Iets dat ik zelf geweldig vind om te doen.” Een opmerking die de mensen in de zaal waarschijnlijk niet eens zozeer verrast. Dat er iemand op jouw site klikt waardoor jij een artikel kunt inpakken en op de post kunt doen is voor veel webwinkeliers een herkenbaar prettig gevoel waarschijnlijk.

‘We besteden het liefst zo weinig mogelijk uit.’

Het inpakken gebeurt bij Fonq.nl dus nog geheel in huis. Het meeste trouwens, want uitbesteden doet Patrick liever niet. “Je moet nooit iets uitbesteden omdat je dan denkt dat dat een ander jou een zorg uit handen kan nemen. Dan lopen consultants met je weg. Betaal je te veel en krijg je te weinig. Je bouwt dan ook niets op. Wij besteden het liefst zo weinig mogelijk uit en doen dat alleen als we weten dat een ander het werkelijk beter kan. We weten dan wel wat ze doen en kunnen het zelf ook, maar dan kan een ander het gewoon beter. Je moet er dus altijd wel bij betrokken blijven. Het is jouw bedrijf en jij bent de enige die de juiste keuzes kan maken.”

En dat is gelijk de eindconclusie van Patrick. “Zorg dat je alleen eraan begint als je denkt dat jij het beter kunt. Dat je goedkoper kan zijn omdat je beter in kan kopen, beter bent met Google of een niche ontdekt in de markt of op een andere manier iets beter kunt dan de rest. De kansen liggen nog steeds online dus als je wilt ondernemen is online een goede keuze, maar ook het online speelveld wordt al maar lastiger. Weet waar je aan begint!”

Volgende keer: Duurzaamheid in Amsterdam

Webshop Wednesday is een initiatief dat in februari 2012 is gestart door vrijwilligers en wordt gesteund door Thuiswinkel.org. Gisteravond was de eerste keer in Utrecht en mede georganiseerd door Dirkjan Vis, eigenaar van dit weblog. Om de twee maanden wordt er een speciale thema-avond opgezet. De volgende Webshop Wednesday (waarschijnlijk op 3 juli) zal weer zoals vanouds in Amsterdam worden gehouden en gaat over duurzaamheid. Maar gezien de opkomst en lovende reacties krijgt Utrecht waarschijnlijk ook wel een vervolg. Suggesties voor een onderwerp zijn altijd welkom!

Patrick Kerssemakers van Fonq.nl bij Webshop Wednesday
Patrick Kerssemakers van Fonq.nl bij Webshop Wednesday.

Bron foto: @Knijnenberg

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten