Hoe welkom zijn bloggers bij de HEMA?

Hoe welkom zijn bloggers bij de HEMA?Hét Nederlandse merk HEMA wil nog meer interactie met de maatschappij en lanceert daarom komende maandag één groot blog waarop honderden bloggers kunnen gaan schrijven over wat de HEMA voor hen betekent. Gisteren was de eerste kennismaking en wij waren erbij. Maar waren we ook welkom?

De HEMA is een van de grootste webwinkels van ons land. Per week wordt de site door één miljoen mensen bezocht. Niet gek, maar er kan waarschijnlijk meer bij. Aan de footer en opmaak van de webwinkel is te zien dat het bedrijf ook gevonden wil worden in Google en waarschijnlijk kan een groot blog daarbij helpen. Klinkt als een goed idee. Als je dan ook nog eens de content laat leveren door honderden mode-, lifestyle-, food- en interieurbloggers in spe heb je én veel content én waarschijnlijk ook duizend mensen die ieder hun eigen berichtjes zelf onder familie en vrienden gaan promoten.

Wat alhoewel het niet direct zo gezegd is bleek dit wel het plan van de organisatie. Iedereen die gisteren wilde leren hoe je een topblogger wordt krijgt daarin van de HEMA alle begeleiding zolang dit maar gebeurt met artikelen die op de site van de HEMA zelf geplaatst kunnen worden. Daarmee genereert het bedrijf dus honderden unieke artikelen over een breed aantal onderwerpen.


Foto: instagram.com/hemanederland

De tegenprestatie die de HEMA de bloggers levert is dat jouw blog door vele duizenden, zo niet miljoenen mensen gelezen kan worden. Een ideale manier om jouw schrijftalenten te laten zien aan de grote wereld. Wie weet word jij wel ontdekt? Daarnaast krijgen actieve en succesvolle bloggers waarschijnlijk allerlei specials, goodies, samples, noem maar op.

Het klinkt als een goed idee en zou dus zomaar kunnen werken, al was onze eerste kennismaking wel wat koud. Niet echt wat je verwacht van een bedrijf als de HEMA, want alhoewel de winkels wat gedateerd zijn en dus momenteel verbouwd worden, is het merk online best leuk, hebben ze successen geboekt met social media en zit de webwinkel goed in elkaar. Wij hadden dus wel een hip feestje verwacht waar de bloggers in de watten gelegd zouden worden. Misschien zijn wij al wat verwend en maakt het feit dat ze duizend mensen in één keer uitnodigen het ook lastig. Duizend bloggers, één presentatie: iets te veel van het goede?

Het event begon om één uur en mensen die door de trein of verkeer wat vroeger waren werd op een gesloten deur duidelijk gemaakt dat ze toch pas echt om één uur naar binnen mochten. Die stonden dus letterlijk in de kou. Eenmaal binnen werden we in een zaal toegelaten waar ook de nieuwe blijmakers staan opgesteld. Dit worden nieuwe producten van de HEMA waar dus duizend bloggers even naar konden kijken. Kijken ja, want foto’s maken, erover praten of iets via social media delen werd ons verboden. Was het de HEMA wel bekend wat bloggers zoal doen?

De start was vrijwel tekenend voor de gehele middag. Duizend stoeltjes in een grote zaal en kijken naar de nieuwste HEMA-reclame die we niet mogen doorvertellen (dat was wel een grapje toch?) waarna de CEO aangeeft dat HEMA met zijn tijd meegaat en dat wij daarom daar in de zaal zijn beland. Met een pauze waarin lange rijen voor het toilet stonden, een ieder snel een kop koffie naar binnen werkte en we vooral het gevoel kregen dat we bij deze HEMA Academy weer in de schoolbanken zaten. Dit keer kregen we blijkbaar les van professionele en minder professionele bloggers over wat het vak inhoudt.

‘Maak van je droom een werkelijkheid…’
En die inhoud, daar ging het eigenlijk mis. Zo’n middag met honderden mensen is natuurlijk boeiend, maar kun je naar onze bescheiden mening toch beter in een kleinere setting delen zodat de interactie wat gerichter wordt. De groep indelen op onderwerpen zoals beauty, interieur, food en overig of een indeling op de ervaring van deelnemers. Waarbij elke groep een toegewezen HEMA-medewerker ook het hemd van het lijf kan vragen. Nu was de dag vooral gericht op mensen die nog moeten starten en verleid moesten worden met het idee dat je er een ster mee kunt worden. Voorbeelden van een jongen die eerst in een klein dorpje in Drenthe woonde en nu wordt uitgenodigd voor de top-fashionevents of een blogster die vertelt dat ze naar Milaan of Parijs is geweest voor haar werk en nu benaderd wordt door de grote merken. Vroeger was de Vogue belangrijk voor de modewereld maar tegenwoordig hebben de bloggers de macht, zo werd ons medegedeeld. En het hoogtepunt was zeker verleidelijk. Tijdens de presentatie van topblogger Yara Michels zagen we een vijfentwintigjarige die op het terrein van de bloggers niet onderdoet voor Doutzen Kroes in de modellenwereld. Een ware ster die haar werk heeft gemaakt van haar hobby en zo te zien een fantastisch leven heeft. De HEMA kan een goede spreekwoordelijke worst voorhouden.


Foto: twitter.com/jacolien8

Hoe leuk het ook is om anderen aan het werk te zien, wat verwacht de zelf HEMA nou echt van ons? Het programma was zo sterk gericht op de jonge meisjes die ervan dromen ooit te schrijven, dat bestaande schrijvers vrijwel vergeten zijn. Want er zaten genoeg bloggers in de zaal die nu al schrijven en niet de ambitie hebben om zo groot te worden als Yara. Die gewoon willen weten of er geld mee te verdienen is zoals ze nu al doen via het Zanox-programma. Vragen over het gebruik van een nieuwsbrief, het gebruik van auteursrecht bij afbeeldingen of wat een artikel of productreview nou waard is voor een groot merk, werden helaas niet echt duidelijk. Wat is een blogje eigenlijk waard voor de HEMA? Wanneer is dit experiment geslaagd en wat zijn de doelstellingen? Hoevaak moet er geschreven worden en wanneer wordt een artikel nou wel of niet goedgekeurd? Het zijn vragen die niet of nauwelijks beantwoord zijn. Echt overleg met de HEMA zelf is er dus ook niet geweest.

Al met al wel een leuke middag. Zeker als je als jong meisje er alleen nog maar over droomt, maar een eerste start nog moet gaan maken. Maar hoe streng HEMA de inhoud zal controleren op kwaliteit en of het kwalitatieve bloggers aan kan trekken of dat het een verzamelbak van alleen maar starters, sample-verzamelaars en communicatiestudentes zal worden? We hopen maar dat het concept sterk genoeg is en de HEMA het online toch wat vriendelijker en gerichter aan zal pakken dan gisteren bij de bijeenkomst het geval was. Het mag dan de maatschappij van de eenheidsprijzen zijn, online zal toch ook de HEMA niet aan een persoonlijke aanpak ontkomen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten