menu

Europese kassa iZettle breidt uit

Mobiele kassa iZettle breidt uitDe Zweedse betalings-startup iZettle is gestart met een test in Groot-Brittannië, nadat het eerder al was uitgebreid naar Noorwegen, Denemarken en Finland. De mobiele kassa wordt gezien als de Europese tegenhanger van Square, wat eveneens betalen met een apparaatje op je smartphone of tablet mogelijk maakt.

Er zijn echter wel een aantal verschillen met Square, dat opgericht is door een van de oprichters van Twitter. Zo kan iZettle in tegenstelling tot z’n Amerikaanse concurrent naast de magnetische strip op creditcards en pinpassen óók de ingebouwde chip lezen, wat veiliger is en eveneens de norm in Europa en in veel delen van de wereld.

En dan is er nog de mate van beschikbaarheid: Square heeft tot nu toe weinig interesse getoond in het uitbreiden buiten Amerika en nu ook PayPal zich waagt in deze nieuwe markt heeft het nog weinig gedaan om de technologische problemen, die komen kijken bij het uitbreiden naar Europa, aan te pakken.

iZettle vraagt om handtekening
Het enige wat echt succes in de weg kan gaan liggen voor iZettle is dat het de chip en een handtekening gebruikt in plaats van ‘chip-en-PIN’, wat consumenten niet alleen in Groot-Brittannië, maar ook bijvoorbeeld in ons land  gewend zijn. En ondanks dat een handtekening nog steeds een geldige manier is om betalingen goed te keuren, kan die jarenlange gewenning van het intoetsen van wat nummertjes het succes van iZettle al in een vroeg stadium om zeep helpen.

“Die gewenning is waarschijnlijk een van de meeste interessante dingen die we verwachten te zien”, zo zegt directeur Jacob de Geer tegen GigaOM. “Maar onze fraudecijfers in andere markten zijn lager dan het gemiddelde, maar dat is vooral omdat we timmermannen, loodgieters en smeden benaderen. En over het algemeen, als je je loodgieter wil betalen en je bent tevreden met het resultaat, dan ga je geen gestolen kaart overhandigen. Het is een ‘face-to-face’-transactie.”

Sinds vorige week woensdag heeft het drieduizend kleine kaartlezers aangeboden aan winkeliers in Engeland, dat volgens De Geer ‘best wel bijzonder is in Europa’. “We verwachten dezelfde soort interesse als die we elders hebben gezien, maar het is belangrijk voor ons om het verschil in gedrag te merken tussen Groot-Brittannië en andere delen van Europa”.

Grote uitdaging
In Scandinavië heeft het al 50.000 winkeliers verzameld, maar de test in Groot-Brittannië ziet iZettle toch als de grootste uitdaging tot nu toe. Al was het alleen maar omdat er aan de andere kant van het Kanaal zestig miljoen mensen wonen, waar er in de vier noordelijker gelegen landen maar twintig miljoen wonen.

iZettle heeft meer dan 16 miljoen dollar aan investeringen binnengehaald en heeft recent de vaste kosten uit het businessmodel gehaald: (web)winkeliers hoeven nu alleen maar 2,75% van elke transactie aan het bedrijf af te staan. Het is niet bekend of iZettle ook van plan is om de Benelux aan te doen.

Tags

Reacties