Europese crossborder ecommerce €171 miljard waard

Europese crossborder ecommerce €171 miljard waard

In 2021 was de crossborder ecommercemarkt in Europa 171.2 miljard euro waard. Dit is een stijging van 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Samen behaalden Europese webwinkels een crossborder omzet van 100 miljard euro.

Het is de eerste keer dat Europese verkopers met crossborder verkopen een omzet van 100 miljard euro bereiken. Dit is een groei van 14.6 procent, want in 2020 was deze omzet nog 87.2 miljard euro. Dit blijkt uit de meest recente studie van Cross-Border Commerce Europe.

Crossborder verkopen daalt in VK

Het aantal crossborder verkopen vanuit het VK daalde met 12 procent, wat resulteerde in een crossborder omzet van 29 miljard euro. In 2020 was de omzet nog 33 miljard euro. Het VK is niet langer het belangrijkste Europese land voor crossborder verkopen, Duitsland is nu de nummer één.

top 500 crossborder verkopers in Europa

Toename merkfabrikanten in top 500

De top 500 grootste crossborder-spelers in Europa genereerden in 2021 58.3 miljard euro omzet. Het aantal merkfabrikanten die via D2C-kanalen verkopen (zoals Lego en Nespresso) nam binnen de top 500 met 50 procent toe. Pure spelers, waaronder marktplaatsen, nemen 47 procent van de top 500 in.

De categorie mode, juwelen en baby heeft een aandeel van 41 procent in de top 500 crossborder-spelers. Hiermee blijft het de grootste categorie. Huis, tuin en DIY steeg 15 procent dankzij de pandemie. Ook de categorie persoonlijke verzorging groeide, met maar liefst 100 procent.

‘De top 500 had 1.4 miljard maandelijkse bezoekers in 2021.’

In 2021 hadden de grootste 500 crossborder-spelers zo’n 1.4 miljard maandelijkse bezoekers, wat een stijging van 40 procent was ten opzichte van een jaar eerder. Cross-Border Commerce Europe verwacht dat die groei de komende jaren zal blijven toenemen.

Top 10

De top 10 vertegenwoordigt 20.9 procent van de top 500. Ikea blijft de nummer één met een crossborder omzet van 5.5 miljard euro, wat een stijging is van 8 procent ten opzichte van 2020. Verder zijn Zalando, Lidl, About You, Jysk, Zara, Bauhaus en Euronics nieuwe toetreders tot de top 10 van crossborder-spelers.

1. Ikea
2. H&M
3. Lego
4. Zalando
5. Lidl
6. About You
7. Jysk
8. Zara
9. Bauhaus
10. Euronics
Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten