menu

Europa geeft 170 miljard euro uit online

Europa geeft 170 miljard euro uit onlineDe in totaal 240 miljoen consumenten uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Polen, België, Nederland, Italië, Noorwegen, Denemarken, Noorwegen en Finland hebben vorig jaar voor 170 miljard euro aan goederen en diensten online uitgeven. En meer dan de helft van de ecommerce-consumenten heeft in 2013. wel eens iets uit het buitenland besteld.

Het nieuws, sinds vrijdagmiddag ook te lezen op Ecommerce News, is gebaseerd op basis van een onderzoek van PostNord. Het bedrijf, dat is ontstaan door een samensmelting van het Zweedse postbedrijf Posten AB en het Deense postbedrijf Post Danmark, deed eerder alleen onderzoek naar Noord-Europa, maar vond nu de tijd rijp om ook eens te kijken naar de ecommerce-industrie in een groter gedeel van Europa.

In het onderzoek schaart PostNord overigens Nederland in één adem samen met België onder de noemer Benelux (cijfers van Luxemburg werden niet meegenomen) en met de Noordse landen gaat het op een gelijksoortige manier (IJsland werd hierbij niet meegeteld). Maar zo blijkt dat in de Benelux bijna drie op de vier mensen wel eens online heeft geshopt in 2013, terwijl dit percentage in de Noordse landen met 85% veel hoger is.Grote achterblijver is Italië, waar slechts 45% online heeft geshopt.

Het gemiddelde bedrag dat in de ecommerce-sector is besteed is in dit Zuid-Europese land met €215 ook niet erg hoog. Dan doet het Verenigd Koninkrijk het met €953 beduidend beter. Sowieso laat de UK weer maar eens zien waarom dit samen met Duitsland en Frankrijk dé ecommerce-landen van Europa zijn. Zo hebben zo’n 100 miljoen consumenten (tussen de 15 en 79 jaar oud) uit deze twee landen één of meerdere producten online gekocht.

Populaire productcategorieën in Europa
Niet echt een verrassing te noemen is het gegeven dat de meest populaire productcategorieën in Europa kleding en schoenen, elektronica en boeken zijn. In de Noordse landen, Spanje en Italië echter zijn kleding en schoenen niet de populairste productcategorie. Daar is het elektronica dat de lijst aanvoert. Verder kan er volgens PostNord nog aardige groei verwacht worden van cosmetica dat online wordt verkocht. Deze categorie doet het vooral goed in de top-ecommercelanden Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Producten die vallen in de categorie ‘sport en ontspanning’ vonden in Europa ook gretig aftrek, met name in Duitsland, waar vorig jaar zo’n 14 miljoen inwoners een of meerdere van dit soort producten online bestelde. Ook in Frankrijk is het, met 5,4 miljoen shoppers, een populaire productcategorie.

PostNord keek ook naar hoe belangrijk de prijsvoering van producten is. Vooral in Italië, Spanje, Polen en Frankrijk blijkt dit enige importantie te hebben; meer dan de helft van de correspondenten gaf aan dat het erg belangrijk is dat een product de laagste prijs heeft mochten ze interesse hebben om het online te kopen. Ook snelle verzending is belangrijk. De meeste online shoppers in Europa verwachten dat hun bestelling er maximaal drie tot vijf dagen over doet om op de gewenste bestemming te arriveren. Gratis verzending wordt vooral in Spanje en Italië gewenst, aangezien respectievelijk 64 en 63 procent van de consumenten dit als zeer belangrijk beschouwt . Ter vergelijking, in de Noordse landen bedraagt dit percentage slechts 17 procent.

In het onderzoek werd ook gekeken naar cross-borderverkopen. Het blijkt dat vier op de tien consumenten in Europa wel eens wat van over de landsgrenzen heeft besteld. Vooral in de Noordse landen (56%) en het Verenigd Koninkrijk (54%) gebeurt dit veel. Britten houden er vooral van om spullen uit Amerika en China te bestellen, terwijl de Noord-Europeanen het liever zoeken in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Amerika.

Tags

Reacties