menu

Etrias: ‘Veel omzet behalen is niet moeilijk’

Wat bijna vijf jaar geleden begon als een leuke bijverdienste, is uitgegroeid tot een groot bedrijf met vijftig specialistische webwinkels en een fysieke lifestyle store. Wij brachten een bezoekje aan de winkel en gingen in gesprek met Stan Verhoeven, een van de drie eigenaren van Etrias.

Etrias opereert in (merk)artikelen in midden- en topsegment in uiteenlopende niches: van sneeuwkettingen en regenlaarzen tot kinderwagens en dierbenodigdheden. 2014 werd afgesloten met 3,7 miljoen euro en vorig jaar hadden ze bijna zes miljoen. Dit jaar streeft Etrias naar negen miljoen euro omzet. “Dat zou ook wel hoger kunnen maar dan zou het te veel belasting zijn voor ons bedrijfsresultaat,” is mede-oprichter Stan Verhoeven van mening. “Het behalen van veel omzet is volgens mij niet heel moeilijk, het overhouden van een leuke winst is veel lastiger. Als je in Duitsland de laagste prijs hebt op een site als Amazon komt die omzet er echt wel, maar zie daar maar eens onder aan de streep wat aan over te houden.”

Diverse prijzen in ontvangst genomen
De werkwijze van de drie mannen is in de afgelopen jaren niet onopgemerkt gebleven. De retailer mocht diverse prijzen in ontvangst nemen, waaronder de Admarkt Top-award, meerdere Thuiswinkel XS-awards en een FD Gazellen Award. En gisteravond grepen de heren net naast de prijs voor het Beste Ondernemersteam van 2015, waarbij niet alleen de cijfers tellen maar ook de samenwerking. “Wouter, Laurens en ik studeerden aan de Universiteit van Tilburg. Tijdens een studiereis naar Moskou is het idee voor Etrias ontstaan. Ondanks onze vergelijkbare achtergrond hebben we heel verschillende kwaliteiten en vullen we elkaar goed aan. Wouter is de technische man, Laurens doet de inkoop en ik ben de marketeer. Onze bedrijfsnaam, wat vrij vertaald staat voor elektronisch trio, zorgde wellicht voor wat extra punten.”

“We doen alles op eigen kracht. Een investeerder hebben we niet nodig, maar als een sterke broer of zus zich aandient staan we zeker open voor een gesprek. Etrias is allang geen kleine speler meer, maar we merken dat onze concurrenten ook steeds groter en professioneler worden. Mede daarom is er ook gekozen voor een stenen winkel.”

Wij stopten met werken voor het drukste uur van de dag, dat is toch gek?’
“De verkopen in de showroom zijn niet te vergelijken met onze online omzet. Het is voor ons echt een servicekanaal dat onze online activiteiten ondersteunt. We vermarkten de winkel misschien ook nog niet goed genoeg in de omgeving. Als online bedrijf is het promoten van een stenen winkel toch wel wat anders. Toch zijn we erg blij met de winkel. Zo merken we dat leveranciers een fysieke aanwezigheid prettig vinden. Het maakt je onderscheidend. En ook het klantcontact is bijzonder waardevol. We leren daar veel van. Je klant wordt veel tastbaarder en dat raakt je toch in je bedrijfscultuur. Voorheen waren we ’s avonds en zondag niet aan het werk, terwijl uit onze statistieken bleek dat dit juist de momenten zijn waarop mensen shoppen. Als de klant bij ons is, willen we nu ook bij de klant zijn. Onze winkel is dus zeven dagen per week open en we hebben elke werkdag koopavond.”

Ondanks dat het klantcontact door de fysieke winkel veel persoonlijker wordt geeft Stan aan dat data leidend is en blijft binnen het bedrijf. “Wat we ook doen, de ROI is doorslaggevend. We willen best investeren, als we maar zien dat het meer oplevert dan het kost. Ongeveer dertig procent van alle verkeer is organisch. Verder is Beslist.nl een belangrijk kanaal. Het heeft niet alleen een groot volume, ook bouwen we hier echt aan ons eigen merk en onze eigen identiteit. Bol.com heeft ook een groot bereik, maar hier denken consumenten al snel dat ze bij het platform zelf kopen. Als ik puur naar de ROI kijk, wint Admarkt het. De kosten zijn laag, maar het volume helaas ook. Voor de Duitse markt is Amazon onmisbaar. Het helpt ons om wat meer body te krijgen, wat vooral voor de inkoop weer handig is.”

De Etrias-showroom in Vught.
De Etrias-showroom in Vught. (© Google Maps)

Tags

Reacties