menu

EnterWorks: in 2018 breekt AR door in DIY- en foodcommerce

Content in de juiste context plaatsen is dé uitdaging waar de b2b vandaag voor staat. Dat is de mening van Rick Chavie, CEO van EnterWorks dat PIM- en masterdata-oplossingen biedt. Zijn visie is dat we momenteel op een kantelpunt staan op het gebied van content en mobiel shoppen.

EnterWorks biedt oplossingen voor complexe content-vraagstukken. Als jij één product hebt, dat je aan één doelgroep verkoopt en op één wijze presenteert is het overbodig. Maar wanneer je actief bent in de b2b en jouw klant van jou verwacht dat je informatie levert over je producten die hij ook aan zijn klant kan presenteren voor verschillende apparaten, talen, regio’s en doelgroepen, dan betekent dit dat je jouw producten op veel verschillende manieren moet kunnen aanbieden.

‘Creëren van de juiste data dé bottleneck van hedendaagse retailers’

Een goed PIM-systeem helpt bij de opslag en indeling van productinformatie, maar EnterWorks gaat graag een stap verder. Op het partnerevent van Intershop vertelde Rick dat organisaties ook moeten nadenken over welke content ze genereren en hoe ze valideren dat de data nog accuraat is en zelfs converteert.

Zo kun je de content van een product per apparaat aanpassen, omdat er op een mobiele telefoon nou eenmaal minder ruimte is dan op een tablet of laptop, maar je kunt ook kijken naar wat het apparaat verder voor voordelen biedt. Virtual of augmented reality bijvoorbeeld. EnterWorks is een Amerikaanse onderneming, maar in de VR en AR ziet Rick vooral kansen in Europa, met name binnen b2b en in de DIY- en foodbranche. “In Amerika zijn grocery-spelers vooral actief met click & collect en speelt online verkoop met 1 procent nog maar een kleine rol. In Europa is dit al ruim 6 procent en sterk groeiende, en dat brengt ruimte voor nieuwe toepassingen.”

‘Niet alles is geschikt voor ecommerce’

Natuurlijk kunnen we thuis via een webshop of shopping-app bestellen. Maar voor veel spelers is dat lastig. Tuincentra of bouwmarkten moeten het bijvoorbeeld hebben van ‘solution selling’, waarbij de winkelmedewerker niet alleen kijkt naar het benodigde product, maar ook advies – en andere productsuggesties – geeft op basis van het probleem van de klant. Daarnaast verkopen tuincentra en bouwmarkten vaak ook artikelen die lastig te vervoeren of online te presenteren zijn. Verzendkosten, advisering, maatproducten (zoals de juiste verfcombinatie) of het gemis aan extra impulsverkopen maken het online minder geschikt voor deze branches. Om die reden stappen die nog maar mondjesmaat in de e- of mcommerce.

Winkelen gebeurt in die branches nog relatief traditioneel en volgens Rick zullen deze spelers niet zomaar hun fysieke winkels verlaten, maar kan de mobiele telefoon wel een brug slaan tussen de online en offline omgeving van deze spelers. Dat de mobiel voor een verschuiving zorgt in content, mag duidelijk zijn. Bij een kleiner scherm past andere data, en dus is het apparaat belangrijk voor productinformatie. Maar hij ziet daar ook andere kansen. Denk aan augmented reality. Pokémon-achtige oplossingen.

Korting in augmented reality

‘In b2b bestaan al voldoende voorbeelden’

Als je in een winkel loopt kun je je mobiel voor het schap houden en zie je gelijk extra productinformatie. En thuis kan hetzelfde, door via virtual reality de winkel binnen te stappen en het product in 3D bekijken. Volgens Rick ligt daar een grote kans en is die minder futuristisch als we denken. Vliegtuigengineers gebruiken het al, geeft hij aan. Die werken al met augmented reality door via Google Glass-achtige brillen vliegtuigmotoren te bekijken. Zo kunnen ze direct inzoomen op specifieke onderdelen van motoren, en die tijdens het werk direct bestellen.

De stap naar 100 procent digitaal is voor sommige branches nog te ver, maar de mobiel kan wel een mooie aanvulling zijn op de huidige winkelbeleving. “Hoe mooi zou het zijn als je thuis een foto van een plant maakt en bij het binnenkomen van een tuincentrum direct ziet waar je moet zijn, en welke planten geschikt zijn voor die ruimte?”

Rick is momenteel bezig met een eerste case die al in januari live kan gaan in Duitsland, en verwacht komend jaar meerdere spelers op dit gebied te kunnen bedienen. “In de b2b zijn er al veel praktijkvoorbeelden te vinden. Mijn inschatting is dat de doorbraak in de Europese retail begin komend jaar al kan plaatsvinden.”

Tags

Reacties