EMS: ‘Wij faciliteren het betalingsverkeer van morgen’

EMS: ‘Wij faciliteren het betalingsverkeer van morgen’

European Merchant Services werkte jarenlang als acquirer achter de schermen. Twee jaar geleden is het echter overgenomen en sindsdien treedt het steeds meer op de voorgrond. Het heeft een nieuwe huisstijl en dienstverlening en vanaf juni dit jaar met Pieter Stal een nieuwe CEO. Wij gingen met hem in gesprek over welke koers hij bij de betaalinstelling verwacht te gaan varen.

Betaalinstelling European Merchant Services verwerkt op de achtergrond betalingen, voornamelijk creditcard-transacties, voor andere spelers. Dat kan direct voor bedrijven zelf zijn – zo zijn er enkele reisorganisaties die direct een klantrelatie hebben met EMS – maar meestal via partners. PSP’s, zoals Buckaroo en Ingenico, zijn soms al jaren klant.

Twee jaar geleden is ABN Amro in EMS gestapt, naast de al langer zittende aandeelhouder First Data, een Amerikaanse reus in betaaltechnologie. De Nederlandse bank heeft eerder een internetkassa gehad, maar die was geen groot succes. Als iDeal-aanbieder heeft de bank veel PSP’s voor moeten laten gaan, dus bij een volgende vernieuwingsslag binnen de wereld van internetbetalingen wil het wel vooraan staan.

Met EMS denkt het een goede kans te maken en Pieter Stal heeft de taak gekregen dit te realiseren. Hij was  tot medio dit jaar nog commercieel directeur bij MultiSafepay en kent de wereld van internetbetalingen dus als geen ander. Als nieuwe algemeen directeur van EMS moet hij de kansen pakken in de retailwereld van morgen.

De keten rond internetbetalingen verandert

De markt innoveert, het moet ook wel. Letterlijk zelfs, want tarieven voor het verwerken van creditcardtransacties zijn aan banden gelegd. Dat heeft direct invloed gehad op collecterende PSP’s, maar bij acquirers is dat niet anders geweest. Het verdienmodel komt onder druk te staan en dus wordt er gezocht naar vernieuwing. De keten komt in beweging.

Als we Pieter hiernaar vragen, geeft hij aan dat dit bij EMS niet anders is. “De missie van EMS is om samen met andere spelers in de keten betalingen te faciliteren. Als acquirer wil EMS de beste zijn, maar onze top daarin is wel bereikt”, denkt Pieter. “We willen die positie vasthouden en blijven dus actief luisteren naar onze partners, maar kijken ook naar andere groeikansen. De ecommerce van vandaag bestaat uit meer dan een nieuwe webwinkelier die een iDeal-transactie wil realiseren.”

EMS biedt eindgebruikers volledige betaaloplossingen als een eigen internetkassa en eigen hard- en softwareoplossingen voor point-of-sale-kassasystemen. Van die laatste maken al enkele duizenden retailers gebruik en maandelijks komen er honderden klanten bij. Daarmee gaat het bedrijf nu dan ook direct de concurrentie aan met bestaande aanbieders, waardoor EMS concurreert met ecommerce-betaaldienstverleners zoals Pieters oud-werkgever en point-of-sale aanbieders zoals Worldline.

Al ziet Pieter dat anders. “EMS biedt oplossingen die PSP’s soms ook bieden, maar vanuit een nieuwe invalshoek. Een groot deel van retailers regelt nu eenmaal graag zijn financiële zaken via een grootbank. We zien nu al dat winkeliers bij ABN Amro vragen om een losse PIN, kassa of internetkassa. Via EMS faciliteren we hierin, maar we hebben niet de intentie om hiermee de PSP-markt te verslaan.”

Voorbereiden op nieuwe businessmodellen

Volgens Pieter innoveert de retail, waardoor nieuwe businessmodellen ontstaan, en is EMS zich daar nu op aan het voorbereiden. Zo wordt datagebruik steeds belangrijker. Aandeelhouder First Data verwerkt ruim tien miljoen transacties per uur en die kennis is in Nederland dus uniek. EMS kan daar snel van adopteren. Daarnaast heeft het met aandeelhouder ABN Amro een enorm klantenbestand.

De data die een bank heeft is, via de ontwikkelingen van PSD2, straks ook beschikbaar voor externe spelers, maar Pieter denkt als ABN Amro-joint venture daarin een stapje verder te kunnen gaan. “Men geeft data niet graag weg. Een derde van de Nederlandse retail bankiert al bij ABN Amro. Wij kunnen EMS-transacties direct laten binnenkomen op de zakelijke rekening, daarop analyses loslaten, en dus aanvullende diensten en producten maken.”

Dit brengt volgens ons een aantal boekhoudkundige voordelen met zich mee, zoals het automatisch afletteren. Daarnaast helpt één betaalomgeving bij financieel inzicht. Maar wat precies de te verwachten innovaties van EMS zullen worden, houdt Pieter graag nog even geheim. Maar de synergie met ABN Amro is daarin dus wel een eerste stap. “Een online aanvraag voor werkkapitaal kan online direct worden beoordeeld als retailers gebruikmaken van onze kassa’s.”

De retail verandert in rap tempo en een nieuwe ronde met diepere en technische complexere integratie van retailtransacties kan EMS snel op de kaart zetten. “Het is diverse partijen gelukt om goede plugins voor iDeal-betalingen te realiseren, maar bij een serieuze omnichannelwereld, die overal verbonden is, kunnen wij het verschil maken. Mede dankzij de expertise en klantenkring van ABN Amro, in combinatie met de kennis en techniek van First Data.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten