menu

Eigenaresse van zes webwinkels zit niet stil

Eigenaresse van zes webwinkels zit niet stilTonnie Roosloot mag dan al 59 jaar oud zijn, dat weerhoudt haar er niet van om zes webwinkels te runnen. Wij zagen haar introductie op het Webwinkel Forum en waren gelijk gefascineerd. Gelukkig wilde ze wel meewerken aan een interview en kregen we een kijkje in haar bestaan als webwinkelier!

“Op een leeftijd waarop de mensen om me heen aan het afbouwen zijn ben ik nog volop bezig webshops op te zetten”, aldus Tonnie Roosloot. “Gewoon omdat ik het leuk vind dingen goed in te kopen en je kunt uiteraard niet alles zelf houden wat je inkoopt.” Ze huurt een bedrijfspand in Ridderkerk en om de simpele reden dat ze daar nog wel wat ruimte over had, is deze week haar zesde(!) webwinkel van start gegaan. Op dit moment bezit en beheert ze een scala aan webwinkels. Zo heeft ze Enveloppenwebshop.nl, All4kidsshop.nl, Deweegschaalinbalans.nl, DeBettyBall.nl, BentonsOutlet.nl en B2B-webwinkel Staalband-bandstaal.nl.

Zoiets begint natuurlijk altijd met één webwinkel. Die startte ze in 2006, niet vanuit het idee om een webwinkel te beginnen, maar omdat ze op zoek was naar koolhydraatarm broodmix. “Ik kwam in aanraking met een fabrikant van broodmix die wel een koolhydraatarme variant wilde maken. Ik heb toen een contract afgesloten voor de alleenvertegenwoordiging in Nederland en ben het toen gaan verkopen via forums en dergelijke. In eerste instantie gewoon naast mijn fulltime baan. Al snel kreeg ik ook vraag naar andere producten en was het noodzaak iets van een webshop te beginnen. Die heb ik toen zelf gemaakt via de standaard software van Argeweb. Dankzij het unieke assortiment was deze shop een groot succes.”

Eerste webshop goed verkocht, daarna bleef het kriebelen
“Vanwege een aantal redenen, waaronder problemen die ik had met mijn gezondheid, maar ook het feit dat er kleinkinderen kwamen en mijn man zijn groothandel in verpakkingsmaterialen verkocht, heb ik in april 2012 mijn webwinkel goed verkocht. De bedoeling was om van onze soort VUT te gaan genieten.” Dat kwam er echter niet van, want ze bezit nu dus meerdere webwinkels. Niet dat ze daarvoor relevante werkervaring had opgedaan of van tevoren cursussen volgde. “Niets van dit alles, ik ben gewoon in het diepe gesprongen, uiteraard veel opgezocht op internet, veel uitgeprobeerd, met vallen en opstaan en heel wat uren puzzelen ben ik er gewoon aan begonnen.”

‘Nu is iDeal regelen zo gepiept’
“Een pakket zoals bij Argeweb is zo standaard dat je niet veel kanten uit kan, maar aan de andere kant is het daardoor ook zo simpel dat het je als leek na veel proberen wel lukt. En later ga je vanzelf meer ervaring krijgen. De eerste keer toen ik iDeal van – toen nog – de Postbank moest koppelen, heb ik er nachten wakker van gelegen. Nu neem je een pakket via bijvoorbeeld Sisow, worstel je even door de papierwinkel heen en alles werkt vanzelf!”

Tonnie heeft drie webwinkels die lopen op de software van Luondo, twee die bij BiedMeer zijn gestald en eentje doet het met de webwinkelsoftware van Mijnwebwinkel. Dat is geen bewuste strategie, maar heeft te maken met het feit dat enkele shops werden overgenomen. “Biedmeer was, als eerste shop nadat het stilzitten me niet beviel, een bewuste keus. Toen ik dit jaar als eerst Deweegschaalinbalans.nl begon wist ik vanuit de oude shop zo’n beetje wat ik aan mogelijkheden wilde en dat had Biedmeer in het pakket. Daarna heb ik All4kidsshop.nl overgenomen en die draaide al bij Mijnwebwinkel. Ook DeBettyBall.nl heb ik overgenomen en die liep op de software van Luondo. Toeval dus dat dat drie verschillende software-aanbieders zijn. Maar wel leuk dat je zo met verschillende pakketten leert werken!”

‘Biedmeer heeft snelle helpdesk’
Tonnie is inmiddels met alle webwinkelsoftware-oplossingen redelijk goed ingewerkt en kan dus met alle drie redelijk uit de voeten. Leuk, maar Tonnie beseft ook maar al te goed dat ze alle drie zo hun plus- en minpunten hebben en steekt die niet onder stoelen of banken. “Zo heeft Biedmeer een snelle helpdesk voor als je vragen hebt. Maar mocht het gratis pakket te beperkt zijn, dan wordt het plots wel een stuk duurder dan de andere twee aanbieders.”

“Mijnwebwinkel is rampzalig als je vragen hebt. Er is achter de schermen een behoorlijk forum met allerlei vragen, maar Mijnwebwinkel antwoordt bijna nergens op of alleen met enorme dooddoeners. Mijn grootste bezwaar tegen Mijnwebwinkel is dat je geen artikelnummers kunt gebruiken. Dus de sortering van bijvoorbeeld je voorraad-overzicht is rampzalig. Bovendien ogen de verschillende afmetingen van je artikel-blokken niet netjes. Alleen als je de artikelnamen zoveel mogelijk hetzelfde aantal letters zou geven, dan kan het een beetje gelijk komen. Belachelijk.”

“Luondo is erg commercieel, maar doordat ik een gunstig pakket met DeBettyBall.nl heb overgenomen, kan ik nieuwe shops op diezelfde oude voorwaarden koppelen. Ik betaal nu dus alleen 25 cent per verkoop. Een hele goedkope shop dus en zeker gebruiksvriendelijk.”

Contact met particuliere klanten het leukst
Eén van Tonnie’s webwinkels is een vreemde eend in de bijt. Die is namelijk gericht op zakelijke klanten. Andere bedrijven dus. “Maar het contact met de particuliere klanten blijft het leukst. Maar door de enorme groei die dat de afgelopen jaren heeft gemaakt denk ik dat daar niet zo heel veel potentie meer uit te halen valt. Alleen door je enorm te onderscheiden of juist samenwerkingsverbanden aan te gaan zal je dit nog kunnen uitbreiden. De webwinkels gericht op zakelijke klanten staan nog echt in de kinderschoenen. De jonge inkopers gaan hier makkelijk mee aan de gang, maar voor de oude rotten in het vak is het lastig met hun tijd mee te gaan. Dat zie je ook bij de vertegenwoordigers van de groothandel. Mijn man importeert nog wat staalband voor een oude klant. Omdat we een volle container moeten inkopen, hebben we wat extra en daar heb ik de webshop Staalband-bandstaal.nl voor gemaakt. Mijn man vond dat echt zonde van mijn tijd, want volgens hem bestelt niemand dat op internet. Nu de eerste reacties er toch zijn begint hij het wel leuk te vinden.”

Realistische toekomstplannen
We vragen webwinkeliers die we interviewen altijd naar hun toekomstplannen. Tonnie denkt dat ze nog zoveel zou willen, maar dat ze zich ook maar al te goed beseft dat ze realistisch moet blijven. “Ik huur een bedrijfspand waarvan de huurtermijn eind volgend jaar verloopt. Verlengen voor weer dezelfde periode zou niet slim zijn op mijn leeftijd. Maar ik kan me ook niet voorstellen er helemaal mee te stoppen. En investeren in dezelfde look of software zou te kostbaar zijn, nu ik nog niet weet op en met welke termijn ik nog door zal gaan. In het meest ideale toekomstbeeld zou ik meer shops opzetten, allemaal specialistische shops onder één bedrijf. Zoals de verschillende shops van Coolblue of alle ….-expert.nl-shops. Op de korte termijn wil ik in ieder geval meer omzet uit mijn huidige webwinkels halen, zodat er ook meer geld besteed kan worden aan effectieve marketing en het bereiken van de juiste doelgroep.”

Ze zou ook best jonge ondernemers willen begeleiden. “Het is toch doodzonde dat je een werkzaam leven lang bezig bent met investeren in jezelf, je heel veel ervaring opdoet en dat je dan aan het eind van het traject het boek dichtgooit en zo al je kennis en ervaring verloren gaat?”

Tags

Reacties