menu

1e ervaringen MBO-ecommercestudie Webshopheld

Terwijl Hogeschool Tio het nieuws haalt met dat het komend jaar als hbo een ecommmerceopleiding start samen met Thuiswinkel.org, draait binnen het mbo de door de belangenvereniging erkende Webshopheld-studiemethode dit schooljaar op zo’n 24 locaties. Wat zijn daar tot zover de ervaringen? 

Niet alleen het hbo vernieuwt, ook op het mbo ontstaan verschillende initiatieven waarin ecommerce wordt opgenomen. Een daarvan is de Webshopheld-studiemethode die is opgericht door vier docenten die vonden dat er wat in het onderwijs moest gebeuren. De docenten openden zelf een webwinkel en mede met die ervaringen realiseerden zij een studieboek dat inmiddels zo’n 300 pagina’s telt en wordt aangeboden in combinatie met de software van MyShop. Ook Dirkjan Vis, eigenaar van deze site, sloot zich erbij aan. Met de lesmethode leren studenten zo werkelijk een eigen internetonderneming op te zetten. Het pilotjaar op de eigen school was zo’n succes dat de methode op de markt is gebracht voor andere scholen om te gebruiken. En de interesse bleek groot.

Een van de locaties is MBO Amersfoort. “Het is echt leuk om te zien wat de studenten er zoal van maken, maar de studenten vonden het in het begin knap lastig”, geeft docent Jorn van der Loo bij ons bezoek aan. “Veel is nieuw voor de studenten. Sommigen hadden nog nooit echt met Excel gewerkt en moesten hier dus mee leren omgaan. Het maken van een productdatabase en die importeren in een online beheeromgeving vergt dan wel wat. Zeker aangezien de beheeromgeving eigenlijk gericht is op de praktijk en je er dus prima in kunt verdwalen. Ik heb als docent vooraf dus wel een paar zondagen aan de materie besteed zodat ik bij de meeste fouten goed kon inschatten waar de student was afgeweken van het studiemateriaal.”

“Inmiddels schiet het schooljaar aardig op en werken we naar de eindpresentatie toe. Ik kan wel zeggen dat het jaar goed loopt en dat ik trots ben op het resultaat van zo’n eerste kennismaking. De webwinkels zijn gevuld met producten, omschrijvingen, prijzen en foto’s en ontworpen in een huisstijl naar wens van de student. Enkele studenten zijn ook wel geraakt door het ecommerce-virus en hebben echt hun ziel en zaligheid erin verwerkt. Natuurlijk zitten er ook wel afvallers tussen maar over het algemeen wordt het goed opgepikt.”

‘Basiskennis ecommerce meerwaarde voor filiaalmanager modewinkel’
“Tenminste, het is hoe je ernaar kijkt. Ik heb een eigen marketing- en financieel plan die ik ook wil inzetten in de lessen en gebruik ongeveer de helft van het boek en wat er via de website wordt aangeboden. Een paar studenten willen echt een oom of tante helpen met een webwinkel maar de volgende bol.com-onderneming zie ik niet direct terug. Dat hoeft ook niet, we leiden op tot detailhandel dus als de nieuwe filiaalmanager van een modewinkel straks ook een basis ecommercekennis heeft is dat voor ons een goede meerwaarde. Daarnaast gaat een groot gedeelte door naar het hbo waar de kennis een toegevoegde waarde heeft. Ik ben tevreden en wil komend jaar dus wel weer verder met de Webshopheld.”

Het mbo uit Amersfoort is een algemene beroepsopleidende studie maar ook in het BBL-onderwijs komt de Webshopheld aan bod. Bij het ROC Rivor in Tiel bijvoorbeeld. Studenten werken daar vier dagen dus er is maar één dag school in de week. Je merkt het direct als je de studenten vraagt wat ze gaan doen. Een webwinkel in specifieke plantenkwekerij-artikelen of een webwinkel in bepaalde doe-het-zelf-producten die een bedrijf, waar een 20-jarige student werkt, niet in het assortiment wil opnemen. Een ander begint een webwinkel in vechtsportartikelen en gaat samenwerken met een sportschool uit de buurt die nog geen webwinkel heeft. De link met de praktijk is deze studenten dichtbij, erkent ook Eliana Pellegrom die het vak detailhandel geeft. “Dat is precies de reden dat wij met Webshopheld zijn gestart.”

Voor komend jaar verwacht de Webshopheld wederom een zeer grote groei, want het nieuws van het succes gaat als een lopend vuurtje door het onderwijs. Iets dat ook Kees Koning, docent economie bij Aventus in Apeldoorn, niet onopgemerkt is gebleven. “Zodra ik ervan hoorde wist ik dat ik er iets mee wilde en binnnen Aventus willen we van ecommerce een echte USP maken. Als ik dan zie dat er al 24 locaties mee werken dan moeten we meer doen dan alleen ecommerce onderwijzen. Maar het gaat natuurlijk niet om het studieboek, maar om de uitwerking ervan. We investeren dus in de kennis van onze docenten en Aventus gaat groot uitpakken komend jaar. Ik weet zeker dat het met het unieke verkoopargument van onze opleiding komend jaar wel goed gaat komen!”

Tags

Reacties