menu

Eerste cross-borderevent smaakt naar meer

Eerste cross-borderevent smaakt naar meerAfgelopen donderdag vond het eerste Cross Border Ecommerce Event plaats in Bunnik. Speciaal voor webwinkels die ook in het buitenland willen verkopen waren er diverse seminars, keynotes en ronde tafelgesprekken georganiseerd. Wij waren erbij en hopen dat er snel een vervolg georganiseerd kan worden!

Met Fashionchick als eerste keynote-spreker werd direct de toon gezet. Een internetonderneming in Nederland oprichten is zeker spannend, maar zodra je daarmee ook de grens over kan wordt het pas echt een avontuur dat misschien onoverzichtelijk, mogelijk zelfs chaotisch, maar vooral heel spannend en ‘onbegrensd’ kansrijk wordt. Fashionchick verdubbelde in een korte tijd haar bereik met een buitenlandse expansie, en verwacht (nu dan onder de vlag van Sanoma) veel van de internationale toekomst.

De presentatie was aardig tekenend voor de dag. Zo groeide Fashionchick over de grenzen van buurlanden België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en hoewel het Cross Border Ecommerce Event zich richt op internationale expansie, worden daar wel de lokale Europese landen mee bedoeld. De bezoekers leken met name gericht op Duitsland en het event probeerde via Frankrijk, Scandinavië en Spanje de expansiedrift net wat verder op te schalen. Een ideaal event dus voor iedereen die letterlijk Nederland zou kunnen ontgroeien, of in de buurlanden net wat meer potentie ziet.

Buitenland biedt vele kansen, mits je de praktische bezwaren tackelen kunt
Presentaties tonen zeker wel dat het niet zonder risico’s is. Zo merkte Sander van Zutphen van de Ecommerce Managers terecht op dat een expansie naar Spanje vanwege Europese wetgeving in theorie misschien helemaal niet zo lastig is maar dat het daar in de praktijk wel wat anders werkt dan in Nederland. Neem alleen het adres al. Een Spanjaard durft daar prima op in te vullen dat het pakketje afgeleverd moet worden bij een bepaalde snelweg, hectometer paaltje twaalf, derde boom rechts. Maar als jij in je webwinkel een postcode als verplicht veld hebt ingevuld, dan ben je deze klant kwijt. En ook bij de belofte ‘dezelfde dag bezorgd’ kan dit nog wel eens problemen opleveren.

Maar als je dan de praktische bezwaren kunt tackelen, brengt het wel gelijk een flink groeipotentieel. Want alhoewel veel mensen bij de Spaanse economie misschien zuinig kijken, toont de ecommerce-branche daar ook komend jaar weer procentueel dubbele groeicijfers. Al met al bleek uit de diverse presentaties dat over de grens groeien op papier helemaal geen gek idee is. Zeker niet als je kiest voor bekende Europese landen. Het is vooral een kwestie van ervaring opdoen, niet te bang zijn voor de investering, en ontdekken dat op papier Europese landen dezelfde wetten kennen, maar er op cultureel gebied nog genoeg te ontdekken valt.

Cross Border Challenge
Drie spelers gaan het in ieder geval proberen, want zij zijn genomineerd voor de Cross Border Challenge, een gezamenlijk initiatief van Dexport en Twinkle met de bedoeling webwinkeliers een vliegende start in het buitenland te laten maken. De uitdaging is om in een nieuw land binnen 365 dagen een vooraf gepresenteerde doelstelling te realiseren. Het is een heuse wedstrijd tussen drie genomineerden: een ambitieuze startup die er direct Brazilië bij betrekt, een ervaren groothandel die zelf in Frankrijk de consument gaat bedienen, en een nuchtere ondernemer die zo te horen elke kans grijpt die hij tegenkomt. Drie spelers die duidelijk aan elkaar gewaagd zijn dus, met elk mooie presentaties aan het einde van de dag.

En alsof dat nog niet genoeg was om de bezoekers van het event een goed gevoel te geven over de cross-borderkansen, dan kwam dit wel aan het einde van de dag waar op het landgoed met een flinke barbecue, onder het genot van een lekker drankje en misschien wel het mooiste zomerzonnetje van het hele jaar, de dag on-Nederlands goed kon worden afgesloten.

Cross Border Event
Het Cross Border Event in Bunnik

Tags

Reacties