menu

Eerste Beslist.nl Webshop Awards richt zich op klantreviews

Gisteravond vond in DeFabrique in Utrecht de eerste editie plaats van de Beslist.nl Webshop Awards. Het online winkelcentrum reikte in totaal tien awards uit in vijf verschillende productcategorieën. De awards werden toegekend aan de webshops met de beste klantreviews. Ook werd er stilgestaan bij het tienjarig bestaan van het bedrijf. Met zo’n driehonderd aanwezigen was het een geslaagd feestje.

Ruim tweehonderd webwinkeliers hadden zich opgegeven voor de awards. Oud-Jakhals Frank Evenblij was ingehuurd om de avond aan elkaar te praten en maakte met enkele leuke grappen en opmerkingen de winnaars bekend. Naast de titel ‘Winnaar Beslist.nl Webshop Awards 2015’ wonnen de vijf winnaars in de L-klasse een display advertising campagne ter waarde van € 10.000. De vijf XL-winnaars zullen worden getoond in de add-on van een tv-commercial van Beslist.nl die naar verwachting in januari op de buis zal verschijnen.

De winnaars:

  • Kleding & Schoenen: TheLittleGreenBag.nl (XL-award), Donelli.nl (L-award)
  • Wonen & Tuin: Arbrini.nl (XL-award), Meesterslijpers.nl (L-award)
  • Elektronica & Games: Cameranu.nl (XL-award), Saake-shop.nl (L-award)
  • Vrije tijd & Cadeau: Portecenter.nl (XL-award), Livreria.com (L-award)
  • Verzorging & Levensmiddelen: Vitstore.com (XL-award), Podobrace.nl (L-award)

De stem van de bezoeker
In de ecommerce-wereld zijn er natuurlijk veel meer awards, maar die worden veelvuldig uitgereikt op basis van een jury-oordeel. Dat was gisteren niet het geval, hier stond nadrukkelijk de stem van de consument centraal. Klanten van de deelnemende webwinkel konden van juli tot oktober een review achterlaten die meetelde voor de eindscore. Naast het beoordelen van de webwinkels was de verkiezing dus eigenlijk ook gericht op het promoten van reviews. Klantbeoordelingen nemen immers een steeds belangrijker aspect in bij het al dan niet kiezen voor een bepaalde webwinkel, zo beredeneert Beslist.nl.

Dat de aanwezige webwinkeliers hier zeer van bewust zijn, bleek ook wel uit hun reacties. Zo vertelde Maria Gandjapour, eigenaresse van The Little Green Bag, dat ze continu werkt aan het verbeteren van de klantervaring. “Alle bestellingen worden liefdevol ingepakt en met een persoonlijke boodschap verstuurd.” De heren van CameraNU.nl vertelden gebruik te maken van een filter, waardoor ze een melding krijgen wanneer hun webshop lager dan een zeven scoort en ze gelijk actie kunnen ondernemen.

Urker saucijzenbroodjes
Een pluspunt aan de awardshow was het persoonlijke verhaal dat Frank Evenblij over de winnaars wist te vertellen. Over elke webshop of webwinkelier werd wel even een wetenswaardigheid of anekdote aangehaald, waardoor het meer dan alleen een uitreiking was. Wat het voor ons, maar zeker ook voor geïnteresseerde webwinkeliers, ook leukte maakte, is het feit dat webwinkels die normaalgesproken vaak net buiten de prijzen vallen omdat ze strijden tegen reuzen als CoolBlue of Bol.com nu wel kans maakten. Dit was bijvoorbeeld duidelijk het geval bij Cameranu.nl. “We zijn super blij dat het nu wél is gelukt om een award binnen te slepen. We beginnen de werkdag morgen daarom met Urker saucijzenbroodjes. Daar is iedereen dol op”, aldus Cameranu.nl’s online marketeer Michiel Maas.

De award-uitreiking moet voor Beslist.nl uitgroeien tot een jaarlijkse verkiezing waaraan alle bij hen aangesloten webshops gaan deelnemen. Geïnteresseerde webwinkeliers kunnen zich begin volgend jaar dan ook aanmelden voor de volgende editie.

Tags

Reacties