menu

Eenmalige incasso werkt niet bij webwinkels

eenmalige machtiging fraude bij webwinkelsAl jaren geleden, bij de start van onze eigen internetverkoop, kwamen we erachter dat eenmalige incasso geen handig betaalmiddel was. Er valt te makkelijk mee te frauderen en het duurt te lang om problemen te achterhalen. Toch gebruiken enkele grote webwinkels nog steeds deze mogelijkheid.

De Consumentenbond heeft recent bij dertig webwinkels weer een proef uitgevoerd. “Hieruit blijkt dat het nog steeds kinderlijk eenvoudig is om met een eenmalige incasso iets op internet te bestellen en daarbij andermans rekeningnummer te misbruiken.  Wij willen daarom dat webwinkels geen eenmalige machtigingen zonder handtekening meer gebruiken.” Aldus de Consumentenbond.
Een interessant onderzoek maar voor ons helaas al oud nieuws. Wij maken al jaren geen webwinkels meer waarin betalen met een eenmalige incasso mogelijk is. Bij eigen ervaringen bleek het al snel zo erg vaak en ernstig te gaan dat deze optie een complete winst van een webwinkel in rook kan laten opgaan.
Banken hebben bij een eventuele klacht van de geincasseerde geen andere optie dan het geld direct terug te storten. Dat kan tot ruim een jaar na de incasso zelf. In veel gevallen neemt de bank het probleem op zich en hoeft een webwinkel niet altijd terug te storten. Toch komt ook dit voor, en los daarvan is het voor webwinkels geen prettig idee dat er gefraudeerd wordt.
Aangifte doen blijkt zinloos. Bij alle aangiftes waarvoor wij naar het politiebureau geweest zijn, soms met afleveradressen, IP-nummers en e-mail correspondentie, bleek de politie wel bereid een aantekening te maken, maar geven ze zelf al aan dat er geen tijd  aan kan worden besteed. Er wordt pas echt naar gekeken als ze merken dat dit IP-nummer, email adres of afleveradres echt in tientallen of honderden aangiftes voorkomt. Recent heeft de politie wel een online meldpunt gestart. Mogelijk dat deze ook fraude bij eenmalige machtigingen aanpakt maar de kans dat de boef echt gepakt wordt, blijft klein.
Bij eenmalige incasso zijn er eigenlijk alleen maar verliezers. Zeker bij de vormen van fraude, waarbij ook de persoon waar het geincasseerd wordt er overlast van heeft, want het echt terug laten storten blijkt nog niet zo makkelijk. Ten eerste kom je er niet altijd direct achter. Een kleine bestelling bij een gezamelijke rekening, valt niet altijd direct op. Als er voor tien of twintig euro bij het Kruidvat is gekocht zul je daar niet snel overleg over hebben met je partner. Het Kruidvat is een van de webwinkels die de eenmalige incasso nog gebruikt. Andere webwinkels zijn KLM, D-reizen, Landal, Neckermann en Bungalows.nl.
Ook de banken helpen lang niet altijd direct. Er moet eerst een formulier in worden gevuld en vaak is het noodzakelijk bij de vestiging langs te gaan voor extra toelichting en legitimatie. Maar ook in legitieme gevallen blijkt een eenmalig incasso geen handig betaalmiddel bij webwinkels. Regelmatig blijkt het saldo, achteraf, toch niet voldoende, de handtekening slecht leesbaar, of blijkt de eenmalige incasso om een andere reden niet helemaal in orde.
Genoeg reden dus om een andere vorm van betalen in je webwinkel aan te bieden! Of hebben wij het mis, en kunnen andere webwinkels ons een echte winstverhoging tonen sinds ze met het accepteren van een eenmalige incasso zijn gestart?

Tags

Reacties