menu

Eén webwinkelplatform voor alle kanalen

Eén webwinkelplatform voor alle kanalenZeventig procent van de snelst groeiende winkels geeft aan dat hun webwinkelplatform de basis zal vormen voor alle digitale verkopen die plaatsvinden, of het nu via de pc, smartphone of winkels is. Mcommerce of in-store betalingen, dadelijk verlopen ze allemaal via de webwinkelsoftware die je nu ook al gebruikt…

Stenen winkeliers kunnen vrijwel niet meer om het internet heen, terwijl de pure players online juist steeds vaker rondhangen in de winkelstraten. Deze ontwikkelingen hebben natuurlijk ook hun effect op de systemen die erachter draaien. De webwinkelsoftware of de kassasoftware waarmee een winkelier werkt.

Webwinkelsoftware als basis voor alles
En het is natuurlijk niet echt fijn om met totaal verschillende systemen te werken. Volgens een onderzoek van Retail Systems Research denkt 70 procent van de winkeliers die double-digit omzetcijfers scoren dat hun webwinkelsoftware op een dag de basis zal vormen van al hun digitale verkoop, waaronder die via desktop, mobiel en in stenen winkels. Van de retailers die beduidend minder hard groeien (minder dan 3% jaarlijkse groei), denkt slechts 42 procent dat hun ecommerceplatform uiteindelijk de ruggengraat van al hun digitale verkoop zal worden.

Van de snel groeiende bedrijven gebruikt dertig procent nu al hun huidige webwinkelplatform om digitale in-store betalingen mogelijk te maken, waarbij klanten bijvoorbeeld in de winkel iets vanaf een tablet kunnen bestellen en betalen. Aan de andere kant, als we kijken naar de langzaam groeiende bedrijven, blijkt dat zeventig procent een dergelijke stap niet eens overweegt! En zo is het ook dat zestig procent van de hard groeiende bedrijven aangeeft te investeren in een gestroomlijnd platform, terwijl dit percentage bij de achterblijvers maar 33 procent is.

Eén webwinkelplatform voor alle kanalen

One platform to rule them all…

‘Single technology platform slim idee’
Het verschil tussen de hard groeiende bedrijven en de achterblijvers zou te verklaren kunnen zijn doordat die laatste groep zich meer focust op het beter stroomlijnen van de webwinkel- en winkelmedewerkers, voordat ze hun technologieën op soortgelijke wijze stroomlijnen. Voor iets meer dan de helft van deze ondervraagde groep heeft het verbeteren van de winkel en web-coördinatie de hoogste prioriteit, terwijl dit slechts bij dertig procent van de snelst groeiende bedrijven het geval is.

RSR zelf denkt dat het idee van een ‘single technology platform’ een hele slimme is. “Zo lang de basis goed en stevig is, dan is het ondersteunen van huidige én toekomstige kanalen met één platform erg zinnig.” Hier in Nederland werken veel grote webwinkels met in-house oplossingen en die zijn dan ook relatief eenvoudig aan te passen of uit te breiden, mocht een webwinkel de stap naar de stenen winkelstraat maken. Ook is opensource enorm populair onder Nederlandse multichannel-spelers omdat die vaak enorm makkelijk te koppelen zijn met bestaande offline oplossingen.

Als we kijken naar de bekendere SAAS-oplossingen in Nederland is Logivert momenteel eigenlijk de enige (zonder maatwerk verplichte) oplossing die wij kunnen bedenken die hier nu al sterk op inzet. “We bieden eigenlijk al sinds de start in 2003 een multishop-oplossing en dus waren er altijd al winkels die onze software alleen offline gebruiken. Voor de kassa, als voorraadsysteem en vanwege ingebouwde inkoopoplossingen en dergelijke. Ook spelers dus die (nog) helemaal geen webwinkel hebben. Sinds de nieuwste versie van Logivert brengen we dit inderdaad wel veel meer naar buiten. Logivert is inmiddels ook in haar marketing geen pure ‘webwinkelsoftware’-oplossing meer,” vertelt Antonio Jobse, bij LogiVert verantwoordelijk voor marketing en communicatie, ons desgevraagd. Als je klant bent bij hen en je denkt er over na om online te gaan met je winkel, of juist dus offline met je webwinkel, dan is er niet heel veel nodig om dat in een pakket voor elkaar te krijgen.

Andere partijen bieden uiteraard ook al oplossingen voor retailers die zowel online als offline aanwezig zijn. Vaak gaat dit dan via koppelingen tussen verschillende systemen en uiteraard is vrijwel alles mogelijk tegen maatwerk of kan er worden samengewerkt met andere partners.

Tags

Reacties