menu

Een webwinkel starten: waar let je op?

Ecommerce is een groeiende, gezonde markt met veel startende bedrijven. Waar let je op als startende webwinkelier om je bedrijf een succes te laten worden? De belangrijkste punten op een rijtje.

Een goede basis
Zorg dat je een goede basis hebt. Begin niet impulsief en uit het niets een webwinkel, maar maak een goed ondernemingsplan en verzamel professionele mensen om je heen die je kunnen helpen. Doe goede research en wees er zeker van dat het concept aan kan slaan voor je begint.

Onderzoek je concurrentie
Onderzoek je concurrentie zorgvuldig voor je begint te verkopen. Het internet is een grote markt met veel verschillende spelers, en iedereen die dezelfde doelgroep als jij aanspreekt is concurrentie, richt je dus niet slechts op die paar winkels die precies hetzelfde product aan precies dezelfde doelgroep aanbieden.

Investeer niet teveel
Investeer niet meer dan je je veroorloven kunt. Door te hard van stapel te lopen loop je een groot risico veel van je investeringen kwijt te raken. Begin klein en bekijk je uitgaven nauwkeurig voor je teveel uitgeeft aan iets wat het niet waard is.

Een goed marketingplan
Zorg voor een goed marketingplan. Het internet is gigantisch en om bezoekers naar je site te trekken zul je op moeten vallen door middel van zoekmachine marketing, reclame en publiciteit. Alleen dan zullen voldoende consumenten van het bestaan van je site afweten.

Gun je webwinkel een opstarttijd
Begin je marketingstrategie pas als je winkel op en top werkt en alle oneffenheden verholpen zijn. Wanneer je site nog niet optimaal werkt of je nog niet voldoende voorraad hebt zullen veel klanten je enkel slechte publiciteit opleveren. Terwijl dezelfde klant je site aanbeveelt aan anderen als alles wel goed in elkaar zit. Wacht daarom liever wat langer en lanceer je website eerst stilletjes, om jezelf de tijd te geven kleine probleempjes op te sporen en te verhelpen voor je het grote publiek gaat trekken.

Benut al je mogelijkheden
Vergeet niet dat het internet je tegenwoordig zoveel meer biedt dan alleen een online winkel. Gebruik alle mogelijkheden die er zijn om te adverteren, je producten te tonen en klanten te trekken. Denk bijvoorbeeld aan social media als Hyves en Facebook, video’s van je producten of adverteren via vergelijkingssites.

Zorg voor goede, actuele content
Denk na over de content van je website. Een webwinkel is niet enkel een site vol met plaatjes van je producten. Plaats productreviews, update je foto’s, maak filmpjes en plaats interessante artikelen die iets te maken hebben met je product of branche. Zo zorg je ervoor dat klanten een reden hebben om terug te komen en je website bovendien eerder wordt gevonden in zoekmachines.

Blijf leren!
Het is nooit te laat om te leren. Houd je webwinkel na de lancering goed in de gaten. Welke producten lopen wel en welke niet, en hoe vinden klanten de weg naar je webwinkel? Leer bovendien van andere webwinkeliers en ecommerce experts. Een webwinkel is nooit af en je zult altijd kunnen blijven verbeteren voor een betere conversie, doe dit dus ook! 

Ga naar Webwinkelopzetten.nl voor meer advies bij het opzetten van je webwinkel.

Heb jij nog tips voor startende webwinkeliers? Laat je horen!

Tags

Reacties