menu

Een pop-upstore huren

Hoe fantastisch een webwinkel ook kan zijn, er zijn voldoende redenen waarom je ook buiten het internet om in contact met je klant wilt komen. Zo zijn de producten online minder tastbaar, is de afstand met de klant vaak net wat groter en zit de concurrent letterlijk slechts een muisklik verderop. Er zijn dan ook steeds meer webwinkeliers die experimenteren met een fysieke winkel door middel van het huren van een pop-upstore.

Pop-upstoreIn feite is een pop-upstore niets meer dan een tijdelijke winkel, maar wel eentje die je naar je eigen smaak kunt inrichten en die zorgt voor een mooie kruisbestuiving tussen het online en offline kanaal. Ook is een pop-upstore een mooi experiment wanneer je wilt kijken of je aanpak in een winkelstraat even succesvol is als online.

Geschikte huurlocatie
Vanwege de leeglopende winkelstraten komen er steeds meer locaties vrij waar je relatief eenvoudig een pop-upstore kunt huren. In veel gevallen is deze winkel tijdelijk van aard, en dat betekent dat je weinig tijd hebt om een klantenkring op te bouwen. Een locatie waarbij je veel aanloop hebt, is dus aan te raden. Hierbij geldt dat de mooiste ruimte niet per se de beste is. Als jouw doelgroep er niet komt, kan de locatie nog zo mooi zijn, maar dan heb je er weinig aan.

Een voor de hand liggende locatie is de binnenstad, maar ook bedrijventerreinen, festivals en stations kunnen heel geschikt zijn. Je kunt zelf op zoek gaan naar een pand, maar er zijn ook aardig wat instanties die zich hierin gespecialiseerd hebben. Bekende platformen zijn Zanone.nl en Popupsquare.com. Begin je liever wat voorzichtiger met een plankje in een fysieke winkel, dan is WebPlank.nl een mooi alternatief.

De inrichting
Vanwege de tijdelijke aard kan het idee ontstaan dat je een pop-upstore even snel uit de grond stampt. En nu is het ook geen hogere wiskunde, er zijn wel een aantal zaken waarbij je stil moet staan. Hierbij kun je denken aan het afsluiten van een tijdelijk huurcontract, het inrichten van de winkel, faciliteiten voor de betaling en wellicht personeel. Ook een eventuele voorraad moet ergens worden gestald. Wanneer je producten hebt die (mogelijk) gepast moeten worden, dan mogen pashokjes natuurlijk niet ontbreken. Ook tasjes om de items te vervoeren, zijn een must.
Er zijn talloze manieren waarop je je pop-upstore kunt inrichten. Of je nu een plankje huurt, ergens een stand hebt of een echte pop-upstore, zorg er in ieder geval voor dat het leuk en het liefst herkenbaar wordt aangekleed. Met alleen een goed assortiment red je het vandaag de dag niet meer. De hedendaagse consument wil worden verrast. Bedenk ook goed waar je de focus op wilt leggen. Wil je de hardlopers bij een groter publiek onder de aandacht brengen of promoot je liever de artikel die wel een zetje in de rug kunnen gebruiken? Of leg je de focus op een product(groep)?

Wat reuring in de tent
Een van de belangrijkste kenmerken van een pop-upstore is dat het bijdraagt aan de merkbeleving, maar dan moet de klant wel weten dat je er bent. Wanneer de opening van je tijdelijke winkel bijna een feit is, wordt het dus de hoogste tijd voor wat reuring. Om te beginnen breng je natuurlijk je vaste klanten op de hoogte. Waarschijnlijk vinden ze het hartstikke leuk om de eigenaar van hun favoriete webshop eens in levenden lijven te zien wanneer ze in de buurt zijn. Ook het inzetten van diverse social media-kanalen en het informeren van de lokale media kost weinig tijd. Wil je wat grootser uitpakken? Denk dan eens aan een feestelijke opening of een ludieke openingsactie.